söndag 21 juni 2009

J:s stora dag



Av alla dagar på året fyllde J i år på (lite lätt avslagna) midsommardagen. Han önskade sig ett besök på en riktigt bra köttrestaurang, men vilka sådana har öppet denna helgdag?

Önskan nr 2 var picknick. I presentpaketen som J fick till frukost fanns en servis som fungerar fint både på picknick och i J:s fina båt. (Den passar perfekt på Carmen, vi har testat!). Ett annat paket innehöll en picknickkorg med mousserande vin och rödrutig duk. Mina föräldrar hade klurigt gömt en back av J:s favoritöl, den ljusa varianten av Zlatopramen, under soffan.

Picknicken var från början tänkt som en tvåpersoners, men sedan ringde J:s båda bröder och ville gärna komma med familjer, varför två blev tio som picknickade på J:s gröna gård. Våra bidrag var snittar på råvaror som använts till midsommarbordet: gravad lax och matjessill. Dessutom hade jag gjort en tonfiskröra som serverades med ruccola och mjuka tunnbröd. Jag hade också bakat en omgång av "mammas goda piroger". Vi blev väldigt mätta och bland broder-famijerns medhavda fanns K:s goda hemakade chokladcockies och M och P hade köpt färdiga miniköttbullar som var totalt beroendeframkallande! Jag kommer definitivt att köpa dessa och kanske också försöka experimentera fram något liknande, hemlagat. Apelsin stod inte på innehållsförteckningen, men eftersom de goda snacksen smakade rätt mycket apelsin kommer jag att ta med lite sådan, antagligen i form av rivet skal...



5 kommentarer:

Lisa sa...

vad fint. han måste vara nöjd med dagen! kul att du är släkt med Jonas Alströmer, hur nära?

//Lisa

Anna sa...

Vilken fiffig servis! Det är härligt med picknick. :-) Vilken god picknickmat! Härliga piroger (borde man göra oftare!) och riktiga midsommarmackor. //Anna

Husmodern sa...

Ojoj vad mycket gott! Fyllde han jämt, eller blir det alltid sådär festligt på födelsedagar hos er?

Fröken Dill sa...

Lisa: min mammas farmor lär ha varit något slags barnbarnsbarnbarnsbarn (eller vad det nu blir) till Jonas Alströmer vilket borde göra mig till barnbarnsbarnbarnsbarnbarnbarnbarn, typ.
Anna, jag måste göra en ny laddning piroger för frysen snart. De är perfekta att ha på lut.
Husmodern: 43 är rätt ojämnt, men snabba, enkla, men goda, försöker vi hålla oss till antingen det är jämna eller ojämna födelsedagar.
Hälsningar från Dillen

Anonym sa...

Fina fröken Dill, grattis till din man i efterskott. Sonen fyller på densamma dag.
Mycket mumsigt som bjöds på er fest!

Må så gott i sommarvärmen/ Mimmi