fredag 5 juni 2009

Tack för igår!


Superkul att det blev en rosévinsträff med burkbyte innan sommaren! Eftersom vädrets makter tyckte att hösten var kommen fick vi byta picknick i Tanto mot Matlabbet, men det gick ju lika bra. Tack Husmodern som tog initiativ och Lisa som stod för lokalen! För att inte tala om alla som hade fixat goda snacks. Dina tapenadegifflar, Annika, måste jag göra!

Det irriga testandet av rosévin gick ut på att att föga vetenskapligt bjuda och låta sig bjudas på slurkar ur olika flaskor. Jag tycker nog att mitt bidrag, bulgariska Leva, klarade sig rätt bra i konkurrensen. Den var kanske inte godast, men för det priset, mycket bra. Stort tack för tipset mamma, du är suverän på att hitta prisvärda budgetviner! Franska Sancerre är ju betydligt elegantare, men å andra sidan mer än dubelt så dyr. (Annars är jag väldigt sugen på provencalska roséer, men för att få tag på dessa måste man tyvärr krångla med Systembolagets beställningssortiment.)

I burkbytet blev mina marockanska citroner populära, med rätta, de är suveränt goda! Själv la jag vantarna på spännande sechuanpeppar. KUL!
Förresten, här kommer lite reklam för allas er sommarplanering. 18 juli är det loppis och 25 juli kulturkväll i "min" by i Roslagen. Loppis har vi varje år och det brukar vara jättetrevligt. Kulturkvällen är ett nytt initiativ från min granne S. Hela bygden är engagerade. Det blir musik, estradpoesi, konstutställningar, god mat mm mm. J ska delta med fotoutställning,. ALLA är mer än välkomna, men jag vet att jag har gjort lite muntlig reklam för diverse släkt, kanske en eller annan arbetskompis och matbloggare.


6 kommentarer:

Anna sa...

Så trevligt med rosévinträff! :-)
Somrigt värre! Verkar vara mycket trevligt i din by och massor med aktiviteter. Synd att det är så långt! //Anna

Annika sa...

Alltid lika trevligt att träffa!

lisa sa...

Kan vi göra ett privat burkbyte? Dina citroner mot en av mina kokböcker?

Fröken Dill sa...

Anna, ibland är det bara för synd att Stockholm och Köpenhamn inte ligger nästgårds. Stockholmsmatbloggarna har ju varit flitiga på att träffas vilket såklart är jättekul.
Annika: detsamma!
Lisa: Jag har ju faktiskt några citroner kvar...
Hälsar Dillen

Viktoria sa...

Jag skulle också velat vinna dina citroner (men jag var inte med)! Tyvärr har jag ingen egenhändigt skriven kokbok att byta till mej dem med. (Kanske nåt annat... hm... Finska havreflingor är nog det hetaste jag har i skafferiet just nu, helt vanebildande.)

Fröken Dill sa...

Finska havreflingor låter verkligen härligt. Vad har man dem till? Just nu finns det så otroligt mycket goda och spännande flingor och muslies. Jag lider verkligen av att inte gilla vare sig mjölk, fil eller naturell yoghurt. Enbart flingor blir liksom lite torrt. Man kanske ska ge mjölkprodukterna en chans igen??? Några tips för stackars mig som knappt kan servera syskonbarnen fil utan att bli helt grön i ansiktet?

Undrar Dillen