onsdag 10 juni 2009

Marockansk kycklingtajine



Imorgon kommer mina gamla kursare och hälsar på. Jag tänkte göra marockansk kycklingtajine med mina heminlagda citroner.

Kycklingtajine med oliver och saltinlagda citroner (4-6 portioner)
1 vitlöksklyfta, finhackad
½ tsk mald ingefära
½ tsk mald spiskummin
½ tsk paprikapulver
En nypa saffran
Salt och peppar
1 kyckling, gärna ekologisk, hel eller i delar
2 gula lökar, tunt skivade
Hackad persilja
Hackad färsk koriander
1 kanelstång
2 tsk olivolja
En klick smör
½ pressad citron
Skal från 1-2 inlagda citroner, skuret i strimlor
150 g gröna eller svarta oliver

1 Lägg vitlök, ingefära, spiskummin, paprika, saffran, salt och peppar i en gryta. Blanda. Lägg i kycklingen och gnid in den på in- och utsida med kryddblandningen.

2 Lägg i lök. Täck till hälften med vatten och lägg i kanelstången. Koka upp, tillsätt olja och smör. Koka i ca 45 minuter tills kycklingen är färdig.

3 Ta upp kycklingen och håll den varm. Släng kanelstången. Koncentrera buljongen genom att koka kraftigt och röra om ca 10 minuter. Smaka av med pressad citron. Tillsätt inlagda citroner och oliver och koka ett par minuter till.

4 Lägg tillbaka kycklingen i buljongen. Tillsätt koriander och persilja. Servera!

Uppdaterat 090612: Tajinen blev toppen! Jag brynte kycklingdelarna innan de fick koka. I buljongen skvätte jag också i lite vitt vin och några matskedar kycklingfond. Vi åt couscous till och avslutade med färska jordgubbar.

Bilden är från Atlasbergen. En av de vackraste platserna jag varit på!




4 kommentarer:

Livet på den mörka sidan sa...

Åhhhhhhhh satan i gatan så gott det låter! Måste testas!!

Anna sa...

Smaskigt! :-) Och vilken fin och härlig illustrationsbild till! //Anna

Lisa sa...

Dom kommer bli nöjda=)

Fröken Dill sa...

Det blev verkligen jättegott! De ekologiska kycklingarna är svindyra, men också väldigt saftiga och goda!
Hälsar fröekn Dill