onsdag 24 juni 2009

Det gick ingen nöd på mig...


Väntan på att bilen skulle bli klar på verkstaden blev lång. När bilmeken äntligen ringde igår eftermiddag passade ingen buss så jag blev kvar på landet över natten.

Det var härligt väder och även om jag mest satt inne i köket och jobbade var där fin sommarkänsla med fläktande vindar, fladdrande gardiner och surrande flugor. På kvällen var det ljummet och så stilla att jag kunde tända levande ljus ute i pergolan.

Maten blir lite sporadisk när jag är själv på landet, men i alla fall lite mer varierad än när jag i 20 -årsåldern kunde leva i veckor på (nästan enbart) Colombo gorgonzola.

Det här åt jag igår: goda knäckebrödsbitar som dippades i färskost, ett gäng svenska jordgubbar direkt ur kartongen, en banan, ett par småostar, några sillbitar och en kall kokt potatis (med en liten nubbe, måste jag erkänna), färska radisor med sardellsmör, en ölkorv i bitar, gurkbitar, ostkuber. Fram emot 20-tiden insåg jag att det var dags för något lagat. Jag var vansinnigt sugen på quesadillas, men tortillabröden hade råkat hamna i stan. Skam den som ger sig, jag har länge velat göra egna majstortillas och nu blev det av. Jag använde receptet på majsmjölspåsen. Det blev gott, men nästa gång ska jag göra en torrare deg som kavlas och inte blir så pannkaks-aktig. Mina nystekta tortillas blev quesadillas på mitt favoritvis (denna gång även med bacon från Skebo kött). De fyllda bröden grillades på grillen och åts med hemgjord gucamole och tomatsalsa.

Majstortillas enligt saltå kvarns recept
2 1/2 dl majsmjöl
1 dl vetemjöl
lite salt
1 stort ägg
5 dl vatten
1 msk olivolja

Blanda de torra ingredienserna. Rör ihop lättvispat ägg och vatten och blanda ner med de torra ingredienserna. Rör tills smeten är jämn och låt svälla en stund. Rör ner oljan och stek som pannkakor ca en halv minut på var sida.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det låter som om din väntan var sig värd.

Sommarhälsning/Mimmi