tisdag 16 juni 2009

Funderingar inför midsommar


Hur konstigt det än låter så är det snart midsommar!!! Vart tog tiden vägen? J och jag ska fira på landet, mina föräldrar kommer dit och på festplatsen strålar vi säkert samman med syrran + familj och vänner.

Midsommarmaten är lite traditionell. Det SKA vara matjesill med tillbehör, dillkokt nypotatis, öl och nubbe. Jordgubbar i någon form till efterätt. Nu är bara frågan om man ska äta matjesillen rätt upp och ner eller om man ska göra någon slags rätt på den? Sedan ska jag skaffa en god rökt skinka till min pappa som inte gillar sill. Det behövs nog en huvudrätt också. Jag tror vi kommer att grilla gott kött och äta med rostade rotsaker, lök och en sallad. Till efterätten brukar jag servera jordgubbarna på en otroligt lättgjord marängtårta.

3 kommentarer:

Lisa sa...

låter som en midsommar precis i min stil. både som jag vill ha den och som jag brukar fira den!
//Lisa

Anna sa...

Ja inte klokt att det snart är midsommar! Ren matjes tycker jag det ska vara men jag har också någon gång gjort en matjessillröra med rödlök, matjes och potatis. Har letat efter receptet i min receptbok men hittar inte det. Det var annars supergott. //Anna

Chezsofia sa...

Jag ser också framemot midsommar. Ren matjesill röstar jag för också. Tycker att det där enkla är en del av charmen med midsommar. Matjesill, potatis, gräddfil,lite ost och bröd. Sen jordgubbar med grädde. Grillning och annat sparar jag till andra sommardagar. Ha en trevlig midsommar!