lördag 20 juni 2009

Glad midsommar!


Trots att vädret inte var det bästa fick vi en toppenfin midsommar. Mamma och pappa kom lagom till lunch och då åt vi lite god sillröra på knäcke med en liten "för-nubbe" så att vi skulle stå oss över byfirandet. Röran innehöll matjesill, kall kokt potatis, hackad lök och gräslök, kaviar, gräddfil och hemlagad majo.

Vid 13 var det dags att åka till hembygdsgården. Först blev vi lite oroliga när där inte fanns någon midsommarstång, men sedan hördes dragspelsmusik på håll och ett helt gäng kom intågande med den vackra stången. Kul att träffa alla bybor som samlades. Det finns i alla fall två fördelar med att inte ha egna barn, man slipper dansa kring stången OCH man slipper tvinga motspänstiga barn att göra detsamma. I vilken fall var det ett fint firande, man kunde köpa värmande kaffe och klappa på de söta ponnierna som kommit för barnen att rida på. Systern och jag fick erbjudande om att ta en testtur på den största hästen, men vi bestämde oss för att vänta till senare i sommar. (Jag som ändå red hyfsat som barn och tonåring har min enda ridtur som vuxen i färskt minne, ingen koll på kroppen och nesligt avkastad av en fet fjording under galopp över Gärdet...)

Väl hemma i stugan fick vi äntligen vår matjesill på klassiskt vis med gräddfil och gräslök, gravlax med mammas hemrörda hovmästarsås och färskpotatis. Påhejade av några Aalborg Jubileums akvavit var det helt OK att sitta ute i pergolan.

När det blev dags att äta huvudrätt, grillad lyx-fläskkarré från Skebo kött drog vi oss in i värmen, faktiskt till och med med tänd brasa i öppna spisen. Jag hade marinerat karréerna i min favoritmarinad med honung, balsamvinäger, timjan, sambal oelek, salt och peppar. Vi åt hemodlad sallad till och S:s goda grillsås.

Till efterätt blev det en av de få tårtor jag brukar göra. Hemlagad lemon curd mellan färdiga marängbottnar, toppad med vispad grädde och färska jordgubbar. Snabbt som attan och lika gott.
Så här enkelt var det att göra lemon curd:
1 ägg
1 dl socker
Saften från 1 citron
40 g smör
Vispa äg och socker pösigt i en liten kastrull och blanda i citronsaften. Ställ röran i kokande vattenbad. Vispa kraftigt med el- eller ballongvisp. Smält klickvis ner smöret och vispa tills röran tjocknar. (J fick hjälpa mig för det var rätt mycket handvispande, en elvisp hade nog inte varit dumt...)

Den vackra midsommarkatten är underbara siamesen Barbro!




5 kommentarer:

Jessica sa...

Ser att ni haft en riktigt god helg. Hemmagjord lemon curd är ju så gott.

Lisa sa...

fräsch och somrig tårta!

Fröken Dill sa...

Tack, det var du Jessica som fick mig att göra EGEN lemon curd. Den blev ännu godare än den köpta!
Lisa, tårttipset har jag fått från en kompis men det är super, just för att något så enklet blir så gott.
Hälsar frk Dill

Anna sa...

Vilken fin bild på Barbro! :-) Och vilken mysig riktig svensk midsommar ni verkar ha haft! //Anna

Fröken Dill sa...

Anna, midsommar var toppen. Det är oftast härligt eftersom det liksom markerar början på sommaren. Nu har jag två jobbfyllda veckor kvar innan det är dags för SEMESTER.

Vad gör man förresten på midsommar i Danmark? Jag vet att man i Finland tänder eldar, men danskarna firar kanske inte midsommar?
Funderar fröken Dill