lördag 6 juni 2009

Improviserad nationaldagsbuffet


Syrran var krasslig, systersonen sjuk och jag rosslig, men man kan ju inte missa att fira NATIONALDAGEN. Denna högtid är ju en relativt ny företeelse och vi svenskar har ännu inte så många traditioner för vår stora dag. Jag minns att jag blev väldigt förvånad för några år sedan när jag hittade mina grannar, med en liten flagga på bordet, ätandes fin buffet med bl a sill.

Systern och jag inventerade våra kylskåp och frysar på landet. Jag hittade J:s heminlagda sill, matjesill, grillad aubergin, bonden Bosses köttfärs som bara väntade på att grillas och i odlingarna fanns de första rädisorna och jättefin sallad. Systern stod för kantareller, gräslök och en suverän glasstårta.

Vi hittade ingen flagga, men fick en verkligt enkel och festlig måltid.

Imorgon är det växtmarknad i byn! Nu blir det suss, för systern ska jobba på marknaden och jag ta hand om minsta systersonen, I.

Inga kommentarer: