fredag 12 juni 2009

Roséviner från Provence


De godaste rosévinerna kommer från Provence. Konstigt nog har Systembolaget inte en enda provencalsk rosé i sitt ordinariesortiment. För att råda bot på denna skandalösa brist har jag nu för första gången beställt vin från beställningssortimentet. Fyra olika spännande roséviner från Provence ska komma i nästa vecka. Dessutom passade jag på att beställa ett ekologiskt bubbel till jobbet. Vi ska ha en workshop med miljötema nästa vecka och då tänkte jag att det kunde passa med vinet Ecologica.

7 kommentarer:

Anna sa...

Får vi hoppas på en recension?

Fröken Dill sa...

Det kommer definitivt att bli vinrecensioner framöver!
Hälsar Dillen

Anna sa...

Håller med! I södra Frankrike vet man hur man gör rosévin! Drack ett gott i går kväll som hette Cuvée du sep d'or från St Tropez ;-) Aprikosfärgat och jättegott! //Anna

Fröken Dill sa...

Jag är oftast positiv till Systembolagets stora, breda utbud och allt kunnande de bidrar med. Men visst är det konstigt att de bojkottar de goda provence-roséerna? Visserligen är de inte helt billiga, men det brukar väl inte vara något hinder numera, när jag tror att många väljer kvalitet framför kvantitet vad det gäller vin.
Funderar fröken Dill

Fröken Dill sa...

Morrrr, vinerna skulle kommit igår, men fanns inte ens idag på mitt systembolag! Obra, men å andra sidan kommer de i tid till semestern och därmed min födelsedag.
Hälsar vinofilen fröken Dill

Fröken Dill sa...

Dubbelmorrr, vinerna har FORTFARANDE inte kommit. Hur ska det nu bli? Torrlagd semester, torrlagd födelsedag? Skärpning Systembolaget i Liljeholmen!!!!

Fröken Dill sa...

Trippelmorrr, vinerna har fortfarande inte hört av sig! Jag har kollat ett par gånger under semestern men bara fått höra att inga viner kommit. Trist!
Tycker fröken Dill
som snart byter rosélängtan mot dito rödvin