måndag 2 november 2009

Chokladtårta med maränger


Vi åkte norrut i senhöstskymningen och blev bjudna på en helt fantastisk Halloweenmiddag i en by på landet. Det var gourmetmat i den högre skolan med svamp till förrätt och en väldigt god fisk med mästerlig sås till huvudrätt.

Jag hade med mig en tårta med Halloweenspöken av maräng på. Denna gång gjorde jag min mammas chokladtårta med mandelbotten och den blev verkligen god. Under chokladlagret hittar man en saftig, härlig botten indränkt med apelsin och apelsinlikör. En viktig sak när man jobbar med smält choklad är att den ska tempereras. Om man bara smälter och breder på t ex på en tårta, stelnar chokladen inte ordentligt. Smält därför först i en kastrull som står i vattenbad. Kyl sedan snabbt ner chokladen genom att ställa kastrullen i ett rejält bad med isvatten. Den ska stelna i eller i alla fall nästan stelna innan du smälter den igen och använder.

Jag har aldrig lyckats med maränger tidigare, men efter lite påläsning förstod jag att smeten ska vispas i ett skjudande vattenbad. Då blir den fast och man får fina maränger.

Maränger ( t ex till spöktårta)
3 äggvitor
2 dl socker

Vispa äggvitor och socker med elvisp i en skål som står i skjudande vattenbad. Smeten ska vispas flera minuter tills den tjocknar. Då tas bunken upp ur vattenbadet och man fortsätter att vispa tills den svalnar. Marängsmeten skedas upp i en sprits och sedan är det bara att spritsa ut maränger i lämpliga former på ett bakplåtspapper. Ugnen värms till 125 grader och marängerna behöver gräddas minst en timme. Passa så att de inte mörknar.

När marängtopparna svalnat målar man munnar, ögon mm med smält mörk choklad.


På morgonen fick vi en helt otroligt frukost/brunch med goda bröd och dessertostar, en urgod äggröra med bl a lagrad riven gryèreost, lök och svamp, stekt härligt köttig skärgårdskorv. Det fanns också frasiga plättar med granatäppelsylt, frukt, juice, kaffe och te. Efter en snabb skogspromenad tog vi bilen till "min" by i en annan del av Roslagen och stängde landet. Lite vemodigt, med det är alltför mörkt och kallt för att det ska vara mysigt att åka dit den här årstiden. Vi skördade massor gröna tomater, som jag måste komma på hur jag ska använda (alla tips välkomnas!) och dessutom lite potatis, några få sockerärtor, lite blandat grönt och ett gäng späda purjolökar.

8 kommentarer:

tina sa...

Wow vilken chokladtårta, det receptet ska jag spara. Vi gjorde också spökmaränger, fast av vanliga köpemaränger, Dina är tusen gånger finare! :-P

Anna B sa...

Åh vad fin den var, spökena ser nästan ut som om de rör sig!

Skogseva sa...

Snygga spöken!

Jag vill också åka till en by på landet och bli serverad gourmetmat!

Inlagda gröna tomater (som du naturligtvis har gjort många gånger) gjorde jag förr när familjen var större. Klassiskt och gott. Chutney kan man ju göra på nästan vad som helst, ävenså gröna tomater.

Fröken Dill sa...

Det var riktigt kul att göra egna marängspöken. Jag kände mig dessutom mäkta stolt eftersom bakning normalt inte är riktigt min grej.
Skogseva; det var verkligen ett toppenbesök, hela stämningen var lite höstigt vemodig. Vädret var grått, milt, de flesta bladen var fallna från träden och min kompis "sommarstuga" var ett vackert bönehus från 1800-talet.
Tack för tomattips, vi får prova lite olika saker!
Hälsar fröken Dill

Hallon & Blåbär sa...

Vilka söta spöken du gjort, och chokladtårta, kan ju inte bättre bli =).

Helena sa...

Vilka supersöta maränger!

Fröken Dill sa...

Hallon; stort tack!
Helena S: tack och massa välkommen hit!
Hälsar fröken Dill

Anna sa...

Åh vilka söta spöken! :-) Bra jobbat! ;-)