fredag 13 november 2009

Ärtsoppa och pannkakor på mitt vis



När vännerna hälsar på en torsdag i kyliga november, vad passar då bättre än att äta ärtsoppa och pannkakor framför brasan? Nu är jag inte så förtjust i ärtsoppa och pannkakor på det vanliga viset. Visst är det gott, men man har ju ätit det för många gånger i olika personalmatsalar för att riktigt förknippa det med bjudmat.

Hemma hos mig blir det istället grönärtsoppa som toppas med gräddfil och röd caviar och flamberade citrus- och nötpannkakor. (Mellan dessa rätter åt vi fondue, men den tänker jag berätta om i ett kommande inlägg.)

Grönärtsoppa (6 förrättsportioner)

2-3 shalottenlökar, hackade
5 dl kraftig kycklingfond (koncentrat + vatten)
1 dl vitt vin
1 dl grädde
Ev lite idealmjöl till redning
250 g små fina gröna ärtor
Salt och peppar
Ev en knivsudd curry
Till servering: Gräddfil och caviar

Fräs lök, späd med vin, fond och grädde. Koka tills löken blir mjuk. Red ev med lite idealmjöl. (Mest för att få en konsistens så att gräddfil och caviar ligger kvar på ytan.) Häll i ärtor, mixa. Smaka av med kryddor. Man kan pressa genom sil också, men det tycker jag nästan är lite onödigt. Att slå i lite mousserande vin just innan servering är festligt. Servera med gräddfil och röd caviar på toppen.

Flamberade citrus- och nötpannkakor (6 portioner)
Ursprungsrecept från Tore Wretman, omarbetat av mig.

Pannkakor: 2 ägg, 2 dl mjöl, 4 dl mjölk, lite salt
60 g smör
1 dl hackade hassel- och valnötter
1 dl florsocker
1 äggula
Skal av 1/2 citron och 1/2 apelsin
2 msk pressad citron
1 tsk vaniljsocker
Strösocker
Apelsinlikör

Stek fina små pannkakor efter ett vanligt recept eller använd ovanstående. Hacka och rosta nötterna. Mosa smöret med nöthack, flor och vaniljsocker, skal och saft från citrusfrukten. Rör i äggulan. Lägg en klick smet på varje pannkaka. Vik två gånger. Lägg crepsen i en ungsfast form. Strö över strösocker och gratinera. Värm apelsinlikören. Ta in den heta formen, häll på likören och tänd genast med en tändsticka. Sockret karamelliseras, det doftar underbart och alla blir lyckliga om man bara lyckas undvika att huset brinner upp.

2 kommentarer:

Skogseva sa...

God ärtsoppa! Jag har vid något felstigt tillfälle serverat creme Ninon, alltså med mousserande vin i soppan. Inte dumt det heller. Nötpannkakorna ska testas. I förrgår åt vi din morotssoppa lätt modifierad. Mycket god, ska göras fler gånger! Jag länkade till dig i min blogg hoppas att du inte misstycker!

Skogseva sa...

Det konstiga ordet ska vara "festligt".