söndag 22 november 2009

Vinn fina kokböcker!!!


Egentligen är jag emot tävlingar, men nu är jag SÅ VÄLDIGT NYFIKEN på vilka ni läsare är! Jag vet ju att många läser bloggen, men bara några få kommenterar. Kan man locka er alla med en vinst bestående av tre riktigt bra kokböcker? Jag har konstruerat ett litet test. Nedan ser ni ett antal påhittade mattidningsrubriker. Vilka fastnar ni för, vilka är ni mindre intresserade av och varför? Bland er som kommenterar innan 27 november lottar jag ut kokbokspaketet.

1. Buskul barnkalas
2. Husmanskost som mormor lagade den
3. Baka bröd med vildjäst och surdeg
4. Kaffekalas med sju sorters kakor
5. Skördefest i trädgårdstäppan
6. Med inspiration från fjärran kök
7. Laga thailändskt med Suthip Austad
8. Ät som i Marrakech – det marockanska köket när det är som bäst
9. Samba, caiperinas och massor med mat från Brasilien
10. Tex-mex, bortom halvfabrikaten
11. Chokladomania
12. Middag på fem minuter
13. Vardagsgourmet för tunn plånbok
14. Kolgrillat med nya marinader
15. Smarta snacks att göra själv
16. Tapasrecept från Barcelonas bakgator
17. Jul med traditioner
18. Vegitariska favoriter med quorn och soyakorv
19. Laga fisk med Sveriges bästa fiskkockar
20. Glass i stora lass, med och utan glassmaskin
21. Vuxna dryckesalternativ utan alkohol
22. Test av frysta lunchlådor
23. Sweet heaven - favoritdesserter
24. Svenska folkets bästa röror
25. Viva Italia, laga italienskt med svenska råvaror
26. Havets frukter, tillredning och tillbehör
27. Ostar 3 franska, 3 svenska favoriter och drycker som hör till
28. Lev sunt laga efter bästa GI-recepten
29. Tårtkalas i trädgården
30. Billigare och bättre med veckomatsedel
UPPDATERAT 2009-11-28:
Tack, alla deltagare i tävlingen. Vad kul att höra vad ni gillar!
Efter lottdragning blev vinnaren, ta ta ta tam (fanfar):
Stort grattis! Maila din adress till frk_dillsnabelahotmail.com så kommer böckerna på posten.


19 kommentarer:

Min rosendröm sa...

Jag är gärna med och tävlar. Dessa rubriker tilltalar mig mest.

1. Buskul barnkalas
2. Husmanskost som mormor lagade den
3. Baka bröd med vildjäst och surdeg
4. Kaffekalas med sju sorters kakor
5. Skördefest i trädgårdstäppan
11. Chokladomania
13. Vardagsgourmet för tunn plånbok
14. Kolgrillat med nya marinader
15. Smarta snacks att göra själv
16. Tapasrecept från Barcelonas bakgator
17. Jul med traditioner
19. Laga fisk med Sveriges bästa fiskkockar
20. Glass i stora lass, med och utan glassmaskin
23. Sweet heaven - favoritdesserter
24. Svenska folkets bästa röror
25. Viva Italia, laga italienskt med svenska råvaror
27. Ostar 3 franska, 3 svenska favoriter och drycker som hör till
28. Lev sunt laga efter bästa GI-recepten
29. Tårtkalas i trädgården
30. Billigare och bättre med veckomatsedel

Lilla Pricken sa...

Oj, hur ska man kunna välja.....? Men eftersom jag snart har en egen täppa att skörda från lockas jag av "Skördefest i trädgårdstäppan". Åsså har jag tröttnat på att vara "duktig och förnuftig" med listor, GI och allt annat, så mitt andra alternativ blir "tårtkalas i trädgården". =)

Sara sa...

Här kommer min lilla lista:

1.Buskul barnkalas
2.Vardagsgourmet för tunn plånbok
3.Smarta snacks att göra själv
4.Tapasrecept från Barcelonas bakgator
5.Glass i stora lass, med och utan glassmaskin

Skogseva sa...

Ja du..."Skördefest i trädgårdstäppan" är ju tilltalande. Vår "täppa" består av odlingslådor då vi har vildsvin, hjortar och grävlingar ovan jord och mullvadar och sork under jord. Ganska utmanande odlingsförutsättningar...

"Sweet heaven - favoritdesserter" låter också som något jag skulle vilja ha i mina kokbokshyllor.

Visst är det trist med alla som läser ens blogg och inte lämnar ett spår efter sig..

Martina sa...

Min favorit blir ju såklart nr 5, skördefest i trädgårdstäppan, älskar ju att odla och skörden är ju årets höjdpunkt!
Fastnar också för nr 25, Viva Italia. Italiensk mat är en stor favorit.
Den som tilltalar mig minst är nog nr 18, Vegetariska favoriter, helt ointressant :-)

Frida sa...

Jag skulle förmodligen välja husmanskost som mormor lagade den för att jag precis har börjat ompröva min inställning till husmanskost som jag har haft under 17 år - att jag absolut inte gillar den. Plötsligt slukar jag allt vad strömmingslåda, oxbringa, isterband och långkokta köttgrytor heter och vill lära mig mer, mer! För mig går rubriken middag på 5 minuter bort, mat ska få ta tid. Surdeg och vildjästrubriken lockar också eftersom jag är en relativt nybliven surdegsfantast och nu tyvärr inte kan äta "vanliga" jästbröd. Slutligen skulle jag aldrig kunna hålla mig ifrån "Chokladomania" - Hej, jag heter Frida och jag är chokladoman.

Erka Perka sa...

Hej, det här känns lite fånigt men eftersom jag älskar att läsa om mat lika mycket som att laga mat så är det lättare för mig att tala om vad som tilltalar mig minst:
13. Vardagsgourmet för tunn plånbok
15. Smarta snacks att göra själv
22. Test av frysta lunchlådor.
Tack för en fin blogg!

Therese sa...

Jag vill gärna vinna en kokbok! De titlar som tilltalar mig mest är:

13. vardagsgorumet för tunn plånbok (jag är en student och vill ha alla tips jag kan få!)

24. svenska folkets bästa röror (röror är ett fantastiskt påfund och det svenska folket ruvar nog på ett par riktigt smarriga)

3. baka bröd med vildjäst och surdeg (mina surdegsbröd blir alltid så dåliga, jag behöver hjälp!)

De titlar som tilltalar mig minst:

27. ostar, 3 franska, 3 svenska och drycker som passar till. (Jag är inte så hemskt glad i ost, tyvärr.)

4. kaffekalas med 7 sorters kakor (känns som om det redan finns en miljon sådana böcker.)

1. husmanskost som mormor lagade den (husmanskost tycker jag är lite trist, speciellt om den inte är "tillpiffad" på ngt vis.)

Håller tummarna nu! :)

Rebecca sa...

Jag är nog ganska nyfiken på allt som har med mat att göra. Men de titlar som jag skulle kika extra på i en bokhandel är:
1. Buskul barnkalas
2. Husmanskost som mormor lagade den
3. Baka bröd med vildjäst och surdeg
5. Skördefest i trädgårdstäppan
6. Med inspiration från fjärran kök
7. Laga thailändskt med Suthip Austad
8. Ät som i Marrakech – det marockanska köket när det är som bäst
9. Samba, caiperinas och massor med mat från Brasilien
10. Tex-mex, bortom halvfabrikaten
11. Chokladomania
13. Vardagsgourmet för tunn plånbok
14. Kolgrillat med nya marinader
16. Tapasrecept från Barcelonas bakgator
17. Jul med traditioner
20. Glass i stora lass, med och utan glassmaskin
23. Sweet heaven - favoritdesserter
24. Svenska folkets bästa röror
25. Viva Italia, laga italienskt med svenska råvaror
27. Ostar 3 franska, 3 svenska favoriter och drycker som hör till

Remsan sa...

Dessa fyra titlar tilltalade mig.
1. Buskul barnkalas (kan behövas inspiration till barnkalasen)
16. Tapasrecept från Barcelonas bakgator (älskar tapas! äta massa små rätter och gärna med ett gott vin)
26. Havets frukter, tillredning och tillbehör (försöker alltid hitta insperation till att variera fisk- och skaldjursrecept)
28. Lev sunt laga efter bästa GI-recepten (har nyligen upptäckt det här med GI)

Jessica sa...

Just nu tilltalar mig Jul med traditioner mest. Jag älskar julen och dess traditioner och har nu väntat ett helt år och vill sätta igång nu med julbak och julmat!!! Har föresten redan tjuvstartat med saffranskaka och julskinka och lite annat juligt :-)

Anna sa...

Här ska tävlas! ;-)
1. Buskul barnkalas
Hade jag haft barn hade denna varit ett måste
2. Husmanskost som mormor lagade den Har redan en mamma som lagar jättegod mat jag kan lära av.
3. Baka bröd med vildjäst och surdeg
Inte helt ointressant men håller mig till Jan Hedh.
4. Kaffekalas med sju sorters kakor
Denna hade min mormor så det har jag redan ett tummat exemplar av (med kaffefläckar ;-)
5. Skördefest i trädgårdstäppan
YES! Hämta din mat i trädgården.
6. Med inspiration från fjärran kök
Jag äter gärna indiskt, thaimat osv men inget som tilltalar mig så att jag skulle köpa en kokbok.
7. Laga thailändskt med Suthip Austad
Om jag fick den gratis ;)
8. Ät som i Marrakech – det marockanska köket när det är som bäst
Nej inte road.
9. Samba, caiperinas och massor med mat från Brasilien
Kul och intressant och hett! Säkert massor med gott med chili så gärna det.
10. Tex-mex, bortom halvfabrikaten
Gott!
11. Chokladomania
JA det är jag.
12. Middag på fem minuter
Låter väldigt snabbt!
13. Vardagsgourmet för tunn plånbok
Ja ibland önskar man att matkontotot var lite lägre och tips på god och billig mat är alltid bra.
14. Kolgrillat med nya marinader
Ingen grillmänniska.
15. Smarta snacks att göra själv
Kanske något nyttigare än mina favorit grillchips? ;)
16. Tapasrecept från Barcelonas bakgator
Denna vill jag ha! Jag älskar tapas!
17. Jul med traditioner
Njae. Jag skulle hellre vilja ha Monika Ahlbergs julbok.
18. Vegitariska favoriter med quorn och soyakorv
Ja tack!
19. Laga fisk med Sveriges bästa fiskkockar
Fisk är en favorit och att läras sig mer om tillagning av fiskkockar låter helt underbart.
20. Glass i stora lass, med och utan glassmaskin
Om det var sommar. Gillar glass men inte i för stora lass ;)
21. Vuxna dryckesalternativ utan alkohol
Vad tråkigt! ;)
22. Test av frysta lunchlådor
Vilken konstig titel..
23. Sweet heaven - favoritdesserter
Inte så mycket desserter i vår familj faktiskt.
24. Svenska folkets bästa röror
Röror är gott så intressant.
25. Viva Italia, laga italienskt med svenska råvaror
Älskar Italien och italiensk mat men varför ha svenska råvaror när man kan odla sina egna italienska ingredienser? ;)
26. Havets frukter, tillredning och tillbehör
Låter lite tråkigt.
27. Ostar 3 franska, 3 svenska favoriter och drycker som hör till
Måste vara en tunn kokbok...
28. Lev sunt laga efter bästa GI-recepten
GI är intressant och visst skulle några kilo mindre vara jättebra.
29. Tårtkalas i trädgården
Ingen tårtmänniska så denna är inte intressant.
30. Billigare och bättre med veckomatsedel
Ja det har inte varit helt fel.

Ormen sa...

2. Husmanskost som mormor lagade den
Jag är tokig i kokböcker med "gamla" recept.

19. Laga fisk med Sveriges bästa fiskkockar
Och så älskar jag fisk.

25. Viva Italia, laga italienskt med svenska råvaror
Italiensk mat är enkel och god, men råvarorna är dyra hos oss, så svenska recept/råvaror låter spännande.

27. Ostar 3 franska, 3 svenska favoriter och drycker som hör till

Och som avslutning kan det väl inte bli bättre?

Men egentligen så älskar jag att läsa och inspireras av alla kokböcker (utom dom med pekpinnar)
Tänk att göra egen glass, doften av surdegsbrödet, den första tuggan av samma bröd med en god röra...Nej nu blev jag hungrig igen.

Lotta sa...

Åh, så roligt med tävling! Svårt att plocka bara några rubriker när det mesta lät spännande, men mina två favoriter är:

Husmanskost som mormor lagade den - Jag tror att mormödrar har all den kunskap om matlagning som många av oss tappat bort. Mormödrar vet allt om nyttig buljong, hur steken ska ösas och hur man tager vad man haver. Det behöver nya generationer återupplysas om!

Middag på 5 minuter - Hade varit det allra bästa för mig som alltid kommer hem vrålhungrig om kvällarna och inte har någon inspiration. Det är då jag ringer lokala pizzerian eller handlar något snabbt och onyttigt på Konsum.

Hälsningar Lotta

Viktoria sa...

Dina recept på kokbok, tycker jag... (Inte för att det var nåt fel på det du lockade med.)

Tova sa...

Åh, en sån här chans får man ju inte missa :)

Hm, jag vet inte själv riktigt varför jag tilltalas av vissa titlar. Men det måste gå rakt till hjärtat iallafall, man har väl en sorts smakpreferenser och speciellt förhållande till mat ända sedan uppväxten som sitter ganska djupt ;)

Här är min favoriter:
2. Baka bröd me vildjäst och surdeg
4. Kaffekalas med sju sorters kakor
11. Chokladomania
15. Smarta snacks att göra själv
20. Glass i stora lass, med och utan glassmaskin
23. Sweet heaven - favoritdesserter
24. Svenska folkes bästa röror
28. Lev sunt laga efter bästa GI-recepten
29. Tårtkalas i trädgården


Haha, vid närmare eftertanke är det mest efterrätts-temat som tycks gå hem hos mig ;) och lite nyttig GI inpetat, som kompensation kanske, haha!

ectricgirl@yahoo.se

Mian sa...

Om jag tänker att jag hade en sådan här "länklista" framför mig skulle jag allra först klicka mig in på:
5. Skördefest i trädgårdstäppan
(Självklar etta för oss som odlar många egna giftfria grönsaker!)
sedan klickar jag nog vidare på:
13. Vardagsgourmet för tunn plånbok (aldrig fel!)
24. Svenska folkets bästa röror
(Jag älskar guckor av alla de slag!)
12. Middag på fem minuter (jag arbetspendlar och reser bort en del fritid dessvärre...)
9. Samba, caiperinas och massor med mat från Brasilien
Jag är nyfiken på sydamerikansk mat och Jan, min bäste vän, har arbetat en tid i Brasilien
6. Med inspiration från fjärran kök

Minst sugen är jag på: nr 1, 4 och 29.

Red Scream sa...

Hoppas det inte är försent!

1. Sjörövarmeny
10. Lär dig laga Tex-mex utan halvfabrikat
12. Sökandet efter femminutersmiddagens existens
13. Gourmetmaten är billigare än du tror
14. Vårens nya marinader till kolgrillat!
15. Gör egna snacks
16. Tapasrecept från Valencia
20. Den bästa glassen gör du själv – utan glassmaskin
21. Svalkande drycker för varma vänner
27. Veckans guide till kladdiga franska ostar

Fröken Dill sa...

Själv svarar jag så här:
1. Inga barn - inga barnkalas
2. Husmanskost är inte riktigt min grej
3. Bakar sällan och i så fall på enklaste sätt
4. Fikabröd blir det sällan
5. YES! (Odlar och lagar)
6. Crossovertankar i matlagning ÄR min grej
7, 8, 9. Länder som jag varit i och GÄRNA lagar mat från
10. Älskar riktig tex-mex
11. Är (konsigt nog) ingen chokladoman.
12. Lite längre än så får det ta.
13. Toppen. God mat behöver inte vara dyr.
14. Jag grillar jämnt!
15. Är ständigt på jakt efter nya snacks.
16. Tapas är toppen
17. Vanlig julmat är sådär..för mycket gris för fröken Dill.
18. Felstavat, men veg är inte riktigt min grej. HEJA kött och fisk!
19. Älskar fisk
20. Hemlagad glass - MUMS!
21. Alltid på jakt efter bra dryckesalternativ
22.Äter sällan färdigrätter
23.Ingen dessertoman
24. Guckor kan man inte få för många tips på!
25. O ljuva italien, GOD MAT
26. Om Dillen själv får välja blir det skaldjur
27. Ost är himmelriket
28. Inte så intresserad av GI och andra dieter.
29. Tårtor går bort
30. Matsedlar fungerar inte för mig. Vet inte i förväg vad jag kommer att vara sugen på.