söndag 15 november 2009

Systersönernas kokbok

Nu börjar mina systersöner, I och L, 8 och 12 år, bli tillräckligt gamla för att kunna laga egen mat. Mitt höstprojekt är att göra en egen kokbok åt dem som de ska få i julklapp. Problemet är bara att ingen av killarna är särskilt matglad. Underligt nog, eftersom alla andra i familjen är smått besatta av mat och dessutom ofta väldigt duktiga på att laga den.



En av de första kokböckerna jag själv fick när jag själv var liten var Christina Björk och Lena Andersons ”Linus bakar och lagar”. När jag läser den igen som vuxen slås jag av vad mycket som hängt med genom åren. Kanske har den blivit aningen omodern, men det är fortfarande en bra, inspirerande barnbok om mat och hur man kan laga den själv. Faktum är att några recept i den kokbok jag skräddarsyr åt systersönerna säkert kommer att ha rätt många likheter med ”Linus”.

Jag har såklart en massa idéer, men skulle behöva lite hjälp av er som har barn. Har ni några tips till mig? Hur gammal brukar man vara när man kan börja hantera vassa knivar, varma pannor och ugnar? Jag minns att jag själv fick baka på fritids och då kan jag inte ha varit mer än ca åtta år. Min syster och hennes kompis hade rekord på hur snabbt de kunde baka och äta upp en rulltårta. De hann på en frukostrast!

11 kommentarer:

Mamma Mimmi sa...

Åh, vilken lysande idé! Har själv inga egna tips att ge med en liten parvel på späda 10-månader, däremot skulle jag bli sååå glad om du delade med dig av resultatet när du knåpat färdigt. Hur skulle det vara att publicera? Här har du en kund om ett par år! Kram Mimmi

Skogseva sa...

Vilken trevlig idé och så roligt att du verkställer den. Av mina sju barnbarn är det egentligen bara två som är matlagningsintresserade. 15-årige Axel tänkte ett tag bli kock, han fixar och donar en del i köket, men intresset är inte totalt - ännu i alla fall. 4-årige Måns är väldigt, väldigt intresserad inte bara av att äta utan också att hjälpa till med tillagandet. Han rör och hackar (med en inte alltför vass kniv)intensivt en liten stund, sedan är det något annat som lockar mer och då överlämnar han snabbt till någon annan att ta över det han höll på med.
Jag kan tänka mig att det är lättare att intressera unga för matlagning om de uppskattar god mat. För de barn och unga som inte har lika stort intresse av mat får man väl göra en kokbok som till största delen innehåller favoriträtterna. Och bilder - många bilder...

Lilla Pricken sa...

Med en 2,5-åring är även mina erfarenheter av barn i köket begränsade. Å andra sidan är dottern redan väldigt intresserad och deltar mer än gärna: - Särskilt när det gäller att baka. Själv har jag kvar några slitna recept från "lekis" - som jag faktiskt fortfarande använder för sockerkaka - av det där pedagogiska slaget (tecknade bilder på antal decilitermått osv). Så jag tror en kokbok till killarna är en perfekt present!

Anna sa...

Jättebra idé! :-) Har inga barn så jag kan inte ge så mycket råd om just det men jag kom ihåg att min mormor försökte lära mig att laga mat och baka i tonåren och det var hur tråkigt som helst tyckte jag, men sen kom hemkunskapen i skolan och där var jag bäst på bakning och knåda bröd och fick en 5:a! ;-) Om man startar med rätter som barnen gillar sen och sen vidgar "utbildningen" till lite nyttigare. Jag åt förresten en lasagne i helgen med taco krydda, något jag kan tänka mig barn hade älskat!

Erka Perka sa...

Ja, vilken underbar idé! Jag har ju också väldigt små barn (5 mån och 2,5 år) så min erfarenhet är heller inte så stor. Jag brukar involvera V i bak och det går bra. Sen tror jag att man ganska tidigt kan lära barn hantera värme och vassa verktyg bara man ser till att göra det under skarp bevakning. V har flera gånger fått vara med och laga mat och t ex röra i varma stekpannor. Det har fungerat bra och igår fick han skära falukorv med pappa och det gick också bra. Pannkakor och pizza (på scone-deg) tror jag är rätter som barn lär sig tidigt. Varma mackor och smoothies kanske? Det ska bli jättekul att höra om resultatet!

Milla sa...

Kanonidé :)
Och jag måste hålla med om att svarta sesamfrön är väldigt estetiskt tilltalande :)

Min rosendröm sa...

Min 6 åriga dotter hjälper till väldigt mycket i köket. Hon är min lilla hjälpreda, det enda hon inte får göra är att skära med våra vassa knivar och hålla på med varma grytor men just förberedelserna hjälper hon ofta till med.

/nina

Fröken Dill sa...

Tack snälla ni för alla tips och uppmuntran!
Det känns inte omöjligt att en 8- och 12-åring ska kunna laga lite egen mat. Självklart kommer alla kunna ta del av killarnas kokbok så småningom. Men då vill jag gärna ha lite fina foton och det är svårt att få till i den ljusbrist som råder så här års... (Killarna blir nog antagligen nöjda med en kokbok illustrerad med mina teckningar, men JAG blir det inte...)
Och nu minns jag att även jag hade en sån där pedagogisk receptbok med bilder av antal decilitermått o s v. Inte så dumt!
Välkommen hit till bloggen, Nina!
Hälsar fröken Dill

Åsa sa...

Åh, det var nog en bland mina första bakböcker också. Minns inte när, men var nog med mamma i köket redan i väldigt tidigt ålder. En annan toppenbok för små bagare är "Totte bakar" :-)
Båda kockarna Pelle Johansson och Marcus Aujalay har ofta med sina barn i köket. Har ju inga egna barn men tycker de är superinspirerande för att göra barn delaktiga i både matlagning och bakning.

Lycka till med projektet!

Fröken Dill sa...

Kul, "Totte bakar" minns jag (även om hans snickrande imponerade ÄNNU mer). Kan det ha påverkat månntro? Numera finns tydligen Castor som bakar kaka, säger småbarnsföräldrar till mig. KUL!
Många hälsningar från fröken Dill

Viktoria sa...

Spännande idé - hoppas det gått bra att fullfölja den! Jag blir nästan lite sotis.

Mina barn är 3 och 5 år. Den yngsta är mest intresserad av att hjälpa till. Hon brukar skära paprika eller vitkål och rör gärna i grytor. Men man får titta hela tiden förstås så hon inte skär eller bränner sej. Och hon kryddar gärna på egen hand, vilket ibland kan bli lite mycket...