måndag 30 november 2009

Härligt ostdrypande okynnesätande


Det är ett obestridligt faktum att jag är en kvällsmänniska och J en morgonmänniska. Långt efter att J somnat på sitt söta öra vid niotiden studsar jag runt i lägenheten och pysslar. Jag brukar röja upp i köket, läsa någon bok (gärna kokbok) eller blogg. Av alltför intensivt matbloggsläsande riskerar man att bli väldigt hungrig. Jag smyger upp i köket och lagar härligt starka, ostdrypande quesadilla med tomatsalsa, bara till mig. Det smakar dubbelt så gott, eftersom det är lite ”förbjudet”. Kanske inte det bästa för figuren, men definitivt för själen! Vilka godsaker får er att bege er till köket mitt i natten?

Fröken Dills nattamat – heta quesadillas med tomatsalsa

3 tomater, gärna plommontomater med mycket smak, hackade
1 vitlöksklyfta, pressad
En skvätt smakrik olivolja
1/2 rödlök, finhackad
Pressad citron
Spiskummin, salt och peppar
Färsk koriander, hackad

Tortillabröd
Smör
Chipotlapasta från Santa Maria
Någon mild lök, röd-, shalotten- eller purjolök, hackad
"Kött" - några skivor italiensk salami, lite knaperstekt bacon eller liknande
Lagrad hårdost, t ex cheddar

Salta tomathacket, lägg på skärbräda och låt rinna av lite. Lägg tillsammans med vitlök, olivolja och citron i mixer och kör till grov såskonsistens. Tillsätt rödlök (blir besk av att mixas) och smaka av med kryddor.

Bred smör på tortillabröd, bred på chipotle. Fördela lök och kött på brödet och täck med ostskivor. Täck med ytterligare tortillabröd. Stek i het panna några minuter på varje sida, så att bröden får färg och osten smälter. Klipp quesadillan i bitar och njut till den friska salsan!

12 kommentarer:

Anna sa...

Vad gott det låter! :) Hos oss är det tvärtom, jag är morgonmänniska och min sambo kvälls/nattmänniska!

lina sa...

Åh, så smarrigt!!! har själv alltid varit en morgonmänniska, men har märkt att jag börjar vara uppe längre och längre om kvällarna numera....

Ofta blir jag sugen på lyxiga äggmackor sent på kvällen, gärna med goda räkor, citron och en klick majo! Det är mumma det.

Martina sa...

Vi äter väl inte allt för sent hos oss men nåt som är gott är ju toast med tomat, mozzarella och skinka. Jag är vare sig morgon eller kvällsmänniska, trött dygnet runt känns det som ibland... :-)

Unknown sa...

Men nä, nu blev jag hungrig, jag är total nattmänniska men försöker lära mig av med att äta sent på kvällen :( Jag är uppvuxen på quesadillas, dina verkade riktigt goda!

Sofia sa...

Mmm quesadillas är inte så dumt. Varm ost..Måste nog göra snart...

Läcker bild förresten.

Lisette sa...

MMMMM så gott det låter. Tack vare Mian, min dotter, har jag hittat till din härliga blogg och vill gänra stanna kvar här märker jag. (Mian hade ju dessutom turen att vinna en fin kokbok hos dig och då blir jag ju med ens väldigt avis ;))

Lisette sa...

Kan inte låta bli att ge en extra kommentar eftersom ordverifieringen " houslig" kom upp direkt efter min kommentar. :)

Anna B sa...

Min man är morgonmänniska, det är inte jag... Fröken Dills nattamat låter annars som ett bra namn på ett smörrebröd tycker jag :)

Fröken Dill sa...

Anna; konstigt det där, tycks vara medfött. Redan när jag var mycket liten sa min pappa att jag skulle skaffa mig ett kvällsjobbande yrke eftersom jag var så utpräglat kvällspigg.
Lina; lite kan man ändra sig. Ibland är det mysigt att gå och lägga sig tidigt med J. Fast då ligger jag och läser någon timme förstås.
Martina; trött hela tiden låter som typiskt för årstiden. Håll ut!
Kristin; det lär vara obra att äta sent på kvällen, men GOTT är det!
Lisette; å vad kul att ha Mians mamma som läsare! Välkommen!!! Min egen mamma läser, men kommenterar aldrig...
Anna; ett smörrebröd, kul! Själv är jag väldigt glad att J är morgonpigg. Han går upp ock gör frukost till oss varenda dag. Sitter med en av hans goda frukostmackor nu.
Hälsar fröken Dill

Helena sa...

Åh vad gott! Vilket perfekt snacks!

johanna sa...

åååh, haha det där är ju mina favoriter! :) måste testa din tomatröra..

Åsa sa...

Hahah, ja visst blir man hungrig sådär sent på kvällen/natten. Har gjort sådana som små tilltugg på fest/buffébord och "smörat" ena tortillan med hackad färsk koriander och hot chilisås innan jag steker de och låter osten smälta.