onsdag 4 november 2009

Bästa vardagsrätten - Korv stroganoff


Vänskapen med inte mindre än TVÅ av mina vänner började med att jag blev hembjuden på Korv stroganoff lagad av deras pojkvänner. Det var mer än tio år mellan tillfällena, men lika trevligt båda gångerna. Korv stroganoff är en helt perfekt vardagsmat och finns det något som gör att man känner sig välkommen så är det väl att bjudas in i vänners vardag. Så bjud nu hem någon trevlig kollega och laga min goda Korv stroganoff (eller din egen)!

Korv stroganoff på Dillens vis
1 falukorv 800g från Liedel (Liedelfalun är helt enkelt bäst!), skivad och skuren i 1 cm strimlor
3 gula lökar, skalad och skivad
1 klick smör
½ purjolök, skrivad
1 grön paprika, skuren i halva ringar
½ dl sherry
Ca 1 dl tomatpuré
Grönsaksbuljong, pulver eller fond
Salt, nymald svartpeppar, oregano
Tabasco
Färsk persilja

Stek lökskivorna i smör. De kan få lite färg, men passa så att de inte blir för mörka. Ta upp löken och stek korven tills den får fin stekyta. Låt purjon fräsa med på slutet. Blanda i den gula löken, späd med sherry, vatten, grönsaksbuljong och tomatpuré. Koka ca 10 minuter. Den gula löken ska bli mjuk. Stek paprikan (om den fått koka med resten hade den blivit sönderkokt och trist). Blanda i paprikan, smaka av med kryddorna och ev mer buljong. Servera med en klick gräddfil, saltgurka, pressad potatis eller vildrisblandning. Strössla hackad persilja över rätten vid servering.

9 kommentarer:

Emmas Kök sa...

Åååå, en av mina favoriter! Nästan så jag blir sugen på att ta flyget till Sverige. Frankrike har verkligen inte mycket att erbjuda i korvväg.. :)

Fröken Dill sa...

Lite synd för dig att allt är så lokalt i Frankrike. Den senaste korven jag blev sugen på att köpa (efter att ha läst "All världens mat i Stockholm") var faktiskt fransk, men från Morteau (Franche-Comté). Å andra sidan, passa på att njuta av de fantastiska skaldjuren!!!
Hälsar fröken Dill

Skogseva sa...

Det är roligt det här med korv Stroganoff... Jag läste i ett recept en gång för inte så länge sedan att om man ville göra en lyxvariant av korv Stroganoff kunde man använda sig av oxkött! Som om korvvarianten var något slags ursprungsrecept och inte tvärtom. Min mamma (saligen insomnad sedan många år) var urdålig på att laga mat, men gjorde en gudomligt god Biff Stroganoff! Kanske därför jag har lite svårt för korvvarianten. Jag får nog prova igen. Helstekt falukorv i ugn kan jag tycka är gott en mörk och kall höstkväll...

Anonym sa...

JAg älskar korv stroganoff! Dessutom kan man ju variera den ganska mycket. Jag har bland annat en stroganoff med sting på min egen sida :-)

Erka Perka sa...

Det var fint och väldigt sant det där du skrev om att känna sig välkommen när man bjuds in i vänners vardag. Det är så en måltid blir mer än sig självt, linneservetter och tända ljus i all ära...fast det kan man ju ha till körv också.

Mamma Mimmi sa...

Då får jag tacka å min makes vägnar. Älsklingen har tjatat om korv stroganoff i månader, men jag har protesterat vilt mot hans korv+grädde+ketchup version. Här kom den rätta inspirationen för morgondagens middag. Du är en stjärna! Kram Mimmi

Anna sa...

Kanske dags att släpa sig till Lidl för falukorven. Har inte testat ännu ;-)

Mikkan sa...

har blivit bäst i test på flera ställen har jag sett, lite otippat tänker kanske många, men de har ofta sjukt bra chark. Lite extrabös intrycket, mest riktigt kött i korvarna och bra kryddat.

Fröken Dill sa...

Eva; fast frågan är om inte korvvarianten är ännu godare än köttvarianten, i alla fall är den väldigt mycket gott på kort tillagningstid!
Karin; nya varianter är ALLTID välkomna!
Erika; både "tjus" och vardag med vänner är toppen!
Mimmi; klok man. Låt honom få sin vilja fram!
Anna; Den är verkligen bra, om man gillar korv.
Mikaela; visst är det oväntat!
Tycker fröken Dill