tisdag 17 november 2009

Röding till fest... och som rest!

Jag har varit väldigt nöjd med mina leveranser av fisklådan från Årstiderna, men när de för fjärde gången i rad har sejfilé på schemat började vi tröttna. Vi gillar fisk, men gärna med lite variation, tack!

Istället inhandlade jag en jättefin röding till bra pris på min lokala Coop. Röding är en både vacker och god fisk. Köttet har en härlig färg, nästan som laxens. Precis som lax lämpar sig röding också för gravning.

I helgen lagade vi en snabbgravad halstrad röding med romsås. En riktig lyxrätt som dessutom var lätt att laga.

Även om man är skicklig på att filéea fisk blir det ändå ofta lite kött kvar på renset. Jag brukar passa på att ta vara på detta och koka en liten buljong på renset. Jag kokar upp vatten med lite vin och fiskfond. I med renset och låt skjuda mycket kort tills köttet kan lossas från benen. Upp med renset och ta hand om köttet. I med renset igen och koka en halvtimme till.

Fiskbuljong och överblivet rödingkött blev en perfekt bas för en liten pastarätt till lunch för mig, när jag jobbade hemma under förmiddagen. Den heta pastasåsen med röding lagades med inspiration från en god laxrätt vi fick på Gotland i somras.


Snabbgravad halstrad röding med romsås 2 port
2 rödingfiléer med skinnet kvar
1/2 dl salt
1 dl socker
1/2 tsk vitpeppar
Dill
Smör att steka i
½ dl gräddfil
½ dl creme fraiche
1 burk röd caviar, ishavsrom eller löjrom
½ finhackad shalottenlök
Salt och peppar

Blanda salt, socker, peppar och dill. Klappa in blandningen i fiskfiléen. Lägg i plastpåse minst en timme. Rör ihop ingredienserna till såsen. Smaka av med salt och peppar. Torka av och halstra rödingfiléerna i pannan. J tycker att det räcker med halstring på skinnsidan, men jag halstrar min bit helt kort på köttsidan också. Servera fisken med sås, kokta små potatisar, citronklyftor och sallad.
Och nej, det blev ingen bild – för mörkt!

Het pastasås med röding (1 port)
1 liten shalottenlök, finhackad
¼ färsk fänkål, skivad
Lite smör
2 dl fiskbuljong
½ dl vin
1 dl creme fraiche
Lite idealmjöl för redning
1 tsk tomatpuré
Några stänk tabasco
Salt och peppar
Kokt kött från rödingrens

Fräs lök och fänkål i smör. Späd med buljong och vin. Koka tills fänkålen blir lite mjuk. Rör ner creme fraiche. Smaka av med tomatpuré och kryddor. Red till önskad konsistens med idealmjöl. Låt koka någon minut till. Rör ner rödingköttet och servera genast med nykokt spagetti och rucolasallad.

5 kommentarer:

Therese sa...

Åh vilken lyx att få hem fisklåda från Årstiderna! Det vill jag också ha :)

Anna sa...

Har bara provat fisklådan en gång och då tyckte jag att det var lite fisk för pengarna men detta är ju i Danmark. Annars är det en lyx att få hem direkt till kökstrappan! :-) Synd att de inte varierar sig bara. Röding har jag (skäms) aldrig ätit förr så ska se om min lokale fiskhandlare (Silden & Torsken) har goda fisken i sitt sortiment ;-)

Helena Ljunggren sa...

Vilken ljuvlig bild, det ser verkligen supergott ut!

Lotta sa...

Röding ser jag inte så ofta här i Skåne, men kanske är jag inte på rätt ställe bara? Minns en resa till Jämtland där vi stannade till vid en "fiskkiosk" och köpte ätklar röding i tidningspapper. Ljuvligt gott!!!

Fröken Dill sa...

Kricke; den Är lite dyr, men förut när det var variation med olika pinfärska filéer tyckte jag absolut att det var en bra vardagslyx och inspiration till nya fiskrätter.
Anna; jag saknar flundran och framförallt den goda vitlingen som de brukade skicka förut. Du måste testa röding! Den påminner om lax, men är mycket godare, liksom mjällare i konsistensen.
Helena; det blev en rätt bra bild, tagen i det allra sista lilla dagsljuset. Rucolan hann sloka lite, men det är smällar man får ta.
Lotta; röding är nog en fisk från norr. "Fjällröding" kallas den ju ibland. Vilket härligt röding-minne!
Hälsar fröken Dill