tisdag 17 november 2009

Fonduekväll


En perfekt kompismiddag så här års är fondue. Om man är runt fyra till sex personer blir det alltid så trevlig stämning när man sitter och pratar runt plocket med fonduegrytan.

Jag har slutat göra köttfondue med olja. Det känns för osigt och farligt och använder man MIN buljong i grytan blir det minst lika gott!

Det som spetsas på gafflarna hemma hos mig är biff och svensk fläskfilé i bitar, halva champinjoner och bitar av paprika i olika färger. Att dippa den nytillagade biten i flingsalt och nymald svartpeppar är ett måste, liksom några goda såser till, t ex enligt recept nedan.

Fonduebuljong
1 fondugryta nästan full med kraftig god grönsaksuljong
1 dl sherry eller madeira
1/2 gul lök i skivor
1 liten bit ingefära i skivor

Koka buljongen några minuter på spisen och häll den kokande i fondugrytan som ställs på sin låga.

2 fonduesåser
1 äggula
1 msk senap
1 dl smakneutral rapsolja
1 msk olivolja
Lite vitvinsvinäger
3 dl gräddfil (eller hälften gräddfil, hälften creme fraiche)
1 gul lök
1-2 vitlöksklyftor
Italiensk salladskrydda
Ca 1 dl Heinz chilisås
Tabasco
Salt och peppar

Börja med att göra majonäs. Blanda äggula med senap. Vispa i rapsoljan först droppvis. (Jag har börjat använda ballongvisp eller elvisp när jag gör majonäs. Man kan röra också, men det blir en mycket fluffigare sås om man vispar.) Avsluta med olivoljan och smaka av med vinäger.

Dela upp majonäsen i två skålar. Tillsätt hälften av gräddfilen i vardera skålen. Hacka löken mycket fint. Lägg hälften av hacket i vardera skålen. I den ena pressas vitlök och denna kryddas med italiensk salladskrydda. I den andra tillsätts chilisås och denna smaksätts med tabasco. Båda smakas av med salt och peppar. Förr brukade jag blanda lite aromat i dessa såser, men jag försöker undvika det nu...

När fonduefesten är slut, glöm inte att spara den goda buljongen!

Hur gör ni fondue?

7 kommentarer:

Anna sa...

Det var alldeles för länge sedan jag åt fondue! Det fanns en fonduerestaurang i Malmö i min ungdom som hade underbar sådan och goda pommes och såser till ;-) Har inte gjort fondue hemma och man inte räknar ostfondue jag gjorde för många år sedan. Var också gott :-)

Mikkan sa...

Ljuvlig socialmat! jag som bott i Schweix gnuggar ppannan med vitlök och gör sedan fonduen på schweizerost, med en slatt starkt plommonbrännvin. Bröd att doppa i, äpplen och kansek vindruvor vid sidan om. :)

Lilla Pricken sa...

Fondue - har inte ätit det på bra många år och nästan glömt bort hur gott det är. Tack för att Du påminde mig!

Fröken Dill sa...

Det är något speciellt med att samlas runt fondugrytan. Kanske några slags minnen från forntiden då man samlades runt eldhärden? Ostfondue är också gott. Jag har aldrig gjort det själv, men blivit bjuden på det. Gillar raclette också, men den osten osar så att det är bäst att äta det utomhus, på sommaren. Annars luktar hemmet gamla svettiga skor i veckor.
Hälsar fröken Dill

Husmodern sa...

Jag har ju redan orerat om fondue, jag säger bara kokosfett!
http://husmoderns.blogspot.com/2009/01/fondue.html

Jessica sa...

Fondue är något jag aldrig testat, men det låter himla gott och framförallt ett trevligt sätt att umgås. Måste ta tag i det och testa.

Fröken Dill sa...

Husmodern; aha, kokosfett!
Jessica; det är verkligen ett tips att låna ihop en fonduegryta för en riktig myskväll. Perfekt när det är kulet utomhus.
Tycker fröken Dill