söndag 29 november 2009

Långkokt chili och ett ERKÄNNANDE


Jag måste erkänna att den braiga idéen med chilifest inte alls är min egen. Inför varje jul, sedan många år tillbaka bjuder T och K på glögg- och chilifest. Men i matvärlden gäller ju regeln – EN BRA IDÉ ÄR TILL FÖR ATT ANVÄNDAS! T och jag har till och med samma favoritrecept för chili - Jonas Borssens från boken "Eat the heat". Men vi har ju alla våra små specialiteter. Min är den mustiga buljongen som tar sin tid att koka, men verkligen är värd besväret. Jag gillar heller inte sönderkokt paprika så i min version läggs den ner i koket på slutet. Nedan ser ni Jonas recept med min knorr!!!

Chili enligt Jonas, fröken Dill och T (4-6 portioner)

1 kg köttben av oxe, gärna en del märgben
Kalvfond från flaska
600 g oxhögrev i putsade grytbitar
150 g bacon, strimlat
3 gula lökar, hackade
2 vitlöksklyftor, hackade
2 röda paprikor i bitar
2 flaskor mörk öl
2 msk finhackad färsk eller inlagd jalapeno
1 msk chipotlepasta
1 nypa mald kanel
1 tsk spiskummin
1 msk oregano
rapsolja
salt

Buljongen: Bryn oxbenen tills de får ordentligt med färg. Lägg i gryta och häll på kallt vatten så att det täcker. Koka upp och skumma. Häll i fond och låt småputtra under lock länge, länge, minst 8 timmar! Sila av buljongen och använd den i chilin.

Bryn grytbitar och bacon i olja. Tillsätt lök och vitlök och låt dessa fräsa med. Häll på buljong och öl. Koka upp och skumma av. Tillsätt resterande ingredienser utom paprika och oregano. Småskjud 2-2,5 timmar först under lock och på slutet utan så att vätskemängden reduceras. Fräs paprikan på sidan om och lägg den i grytan vid slutet av kokningen. Avsluta med oreganon. Servera chilin med varma tortillabröd, riven lagrad cheddar, hackad rödlök, gräddfil, guacamole, strimlad isbergssallad, tomatsalsa och skivade inlagda jalapenos.

Vi lagade även en vegetarisk chili efter Jonas Borssens recept. Den blev verkligen överraskande god. Recept kommer!

Sedan måste jag tacka mina husdjur, de tre illerkillarna, för fredagens storartade insats. Ni var så snälla och underbara. Det ar inte kul att bli instängd i bur när det är fest, men det fixade ni fint. Och alla gäster som ville prova att gosa med en iller fick sitt lystmäte tillgodosett. Tack mina favoritpälsar!!!

5 kommentarer:

Anna sa...

Vilken superbra idé med glögg- och chilifest!! En god sak kommer ju aldrig ensam liksom :) Sen så kan jag tänka mig att en skvätt glögg i chilin inte vore helt tokigt heller? :)

Jessica sa...

Hej,

Så här ser mitt pepparkakshus ut nu :-) !
http://familjensundberg.se/blog/knaperiknaperi-knus-nagon-har-atit-pa-mitt-hus

Hälsningar,
Jessica

Unknown sa...

Gott!!! Och vilken supertrevlig idé, den stjäl jag nog vidare!!! Själv gillar jag Jens Linders recept från Långkok men Eat the Heat har jag också, kanske värt att prova. Bröderna Olssons chili går inte av för hackor om man vill gå ut och äta chili istället för att laga den själv!

Annika sa...

Jag tycker absolut att du ska testa min glögg! Det gör ju inte det sämre att den är så enkel att göra heller! Lycka till!

Fröken Dill sa...

Anna; det ÄR en toppenidé. Jag ska testa med en skvätt glögg i chilin på lördag då det är dags för den årliga glöggen hos just K och T!
Jessica; Tänk att man inte ska kunna få ha huset ifred... FNISS!
Kristin; Kul, bjud hem på chili! Tack för ute-ätar-tips. Jag har aldrig varit på bröderna Olssons, men vill gärna gå dit (bara jag slipper vitlöksglassen...)
Annika; hemlagad glögg låter bra!
Tycker fröken Dill