måndag 23 november 2009

Chiliskörd och partyplaner


Nu har chiliplantorna gjort sitt för i år. Jag har skördat de sista frukterna. De stora längst bak är paprikor, Lipstick och sedan följer medsols Jalapeno, Stromboli, Etna, Arbol och Serrano. Vi gjorde en tomatsalsa på en Serranochili och den blev verkligen riktigt het. Delar av chiliskörden ska utnyttjas på fredag!

För att lysa upp tillvaron i mörka november har vi bjudit hem ett gäng kompisar. Fredagsmys framför brasan och enklare mat och dryck är tanken. Eftersom det är en arbetsdag och lätt kan bli upp emot tjugo gäster, måste maten anpassas. Lite trångt kan det nog bli i min lilla vindstvåa, men det får gå. På min allra första inflyttningsfest, då i en etta på 36 kvadratmeter, var vi över femtio personer! (i och för sig inte alla samtidigt). Kul, men vansinnigt trångt!

På fredag tänkte vi bjuda på långkokt het chili i stora grytor med tillbehör. Drycker kommer att vara margaritas, lådvin, öl, alkoholfritt alternativ och sedan blir det chokladmousse till efterätt. Chilin kan göras i förväg och blir bara godare av att stå till sig och värmas. Chokladmousse i portionsglas borde kunna klara sig i kylen under ett dygn.

Chilin gör jag efter recept i ”Eat the heat” av Jonas Borssén och det ska även bli en vegetarisk variant med olika slags bönor. Tillbehör är tortillas, hackad rödlök, inlagda jalapenos, riven lagrad cheddarost, gräddfil, sallad, gucamole och tomatsalsa. Chokladmoussen gör jag på mitt favoritsätt, med mycket apelsinlikör i.

6 kommentarer:

Mamma Mimmi sa...

Mums vad gott och trevligt det låter - ha det riktigt kul på partyt! Själv fick jag till en endaste ensam liten jalapeno i år, men nästa år blir det nya tag - några sorter du rekommenderar för amatören? Hälsningar Mimmi

Skogseva sa...

Det låter gott, trångt och jättetrevligt!
Margarita är favoritdrinken framför alla andra. Maken gör jättegoda sådana, ickefrozenvariant!
På lördag ska här bli liten exklusiv 3-rätters middag för 6 personer. Jag hade gärna bytt det mot en gryta med chili...

Jag önskar dig en lyckad fest!

Therese sa...

Det låter så sjukt gott, jag är riktigt svag gör en smarrig chili. Chokladmousse låter som en perfekt avslutning!

Fröken Dill sa...

Mimmi; jag tycker nog att chilisorterna är ungefär lika svåra eller lätta att odla. Det skiljer sig lite från år till år. Denna säsong gick t ex paprikan bättre än chilisorterna. Jalapeno är bra eftersom den är användbar. Det gäller att börja tidigt med chilisådd för att få en god skörd.
Eva; skulle var toppen med margarita-tips, jag har ännu inte hittat det optimala receptet.
Kricke; jag tror det kan bli bra, skönt med en "förberedd" fest!
Tycker fröken Dill

Anna sa...

Snyggt med alla chili! Och vilken mysig och het fest! :-)

Fröken Dill sa...

Chilisarna från gourmetgarages fröer blev riktigt, riktigt bra!
Tycker fröken Dill