onsdag 18 november 2009

Att unna sig...


Vissa mornar när jag missar spårvagnen på väg till jobbet brukar jag unna mig att köpa en leverpastejmacka på Lundbergs konditori. Eftersom jag bara petat i mig en halv knäckebrödskiva utan pålägg och en kopp te vid sextiden är jag rätt hungrig vid åtta. Jag sitter i godan ro på spårvagnen och verkligen njuter av min macka. Idag var det till och med en tjej som först tittade väldigt mycket på min smörgås och sedan inte kunde låta bli att säga "DET ser ut som en god macka!".

Lundbergs leverpastejmackor är i och för sig goda - skivbar pastej och grönsaker på en tjock skiva nybakat formbröd. Men mat man köper på stan smakar på något konstigt sätt sååå mycket godare än samma sak hemma. Tänk bara en vanlig varmkorv. Jag skulle aldrig drömma om att köpa den typen av korv hem, men på stan smakar den toppen. Konstigt fenomen, eller hur?

5 kommentarer:

Stefan sa...

Har det inte att göra med att "hungern är den alllra bästa kryddan"?

Rebecca sa...

Håller med Stefan. Hemma blir man sällan sådär vrålhungrig och knäsvag som gör att maten smakar fantastiskt - nästan oavsett vad det är.

Red Scream sa...

Kallas x-faktorn. Samma kemiska substanser i hjärnan som gör att ett enkelt vin vid en supermysig restaurang en varm sommarkväll vid medelhavet smakar fantastiskt. Du köper med dig och väl hemma i vintermörkret smakar det pyton... ;-)

Fröken Dill sa...

Aha, x-faktorn.... Jag anade att det var något lurt!
Hälsar Dillen

Anna sa...

Håller helt o fullt med dig o de andra som kommenterat! Öl utomlands är också en sån typisk grej, smakar FANTASTISKT när man är där, är ledig o har det bra. Så köper man samma hemma o den smakar INTE ALLS som man minns. Jag käkade på MAX igår... Det är väl också ett typiskt tecken på att jag var superhungrig??? Åt så mkt att jag mådde illa resten av kvällen... Trevlig helg! MVH Anna ps. första gången jag kikar in hos dig, så lärde lägga en liten kommentar, fin sida du har! ds.