onsdag 25 november 2009

Systersönernas kokbok


Mitt kokboksprojekt till systersönerna går framåt, om än lite långsamt. En tanke är att börja från början, med potatis. Eller är det helt fel i dessa GI-tider?

En väldigt enkel tilagning av potatis är att baka den. Godast blir det om man väljer en mosig sort och bakar den i ugnen. Det är onödigt att köpa särskilda, dyra bakpotatisar om det finns andra stora potatisar av mosig sort i butiken. Potatisen pickas med gaffel runt om och tillagas 45-60 minuter i 225 graders ugn. Resultatet kan ju njutas precis som det är med bara smör, salt, peppar och kanske lite rosmarin.

Om man vill finns det ju otaliga röror och annat som är gott i bakpotatis. Jag gillar skaldjursröra, löjrom och gräddfil eller kycklingröra med mycket curry i. Vad gillar ni? Och har ni några tips om bra bakpotatistillbehör till min laktosintoleranta systerson, I?

10 kommentarer:

Red Scream sa...

Inte alls fel att börja med potatis. Det är ju så gott! Bakpotatis är kanske inte min största favorit, jag föredrar mos eller klyftor i ugnen (pommes chateau?). Eller pommes frites, förstås, ahhh... ;-) Gärna fritade i ankflott.

Anonym sa...

Många av mejeriprodukterna kommer ju nu i laktosfri variant också, så det ska ju inte vara några problem. Sen kan det ju vara kul ändå med recept som är framtagna för honom - tyvärr har jag inga förslag.

Erka Perka sa...

Potatis är jättebra att börja med! Den stackars lilla knölen är alldeles för underskattad numer pga allt GI-tänk.

Ormen sa...

Som "tankarommat" säger så finns så gott som alla mejeriprodukter laktosfria.
Så nu är det bara att röra ihop smaskens med creme f, gräddfil eller matjoghurt.
skinka, kräftstjärtar, korv, ost eller vad systersonen gillar, blanda med finhackad lök,lite vinäger eller citron salt,peppar kanske hackat ägg o räkor, finhackade grönsaker......
Ansjovis, ägg, lök o dill är ju mmmm.
Smaksak.

Fröken Dill sa...

Red Scream; jag är också en potatisoman!
Välkommen till bloggen Helena! Bra tips (om att det finns mer laktosfritt än bara mjölk).
Erika; det kan väl inte vara farligt med nyttig potatis och mina systersöner behöver inte bli smalare!
Ormen: nu blev JAG jättesugen på bakad potatis. Får nöja mig med soppa till lunch. Trist!

Livet på den mörka sidan sa...

Jag säger som min norrländska farmor " Potatis har fött fler än de slatt ihjäl " Jag tycker att potatis har fått ett oförtjänt dåligt ryckte i dessa GI-tider . Jisses det är ju inte rökheroin direkt.

Nu finns det massor med bra produkter för laktosintoleranta !

Fröken Dill sa...

Jag tycker faktiskt att det är lite hemskt att en bra råvara som potatis fått så dåligt rykte. Precis som du säger, hur "farligt"kan det vara?
Undrar Dillen

Mikkan sa...

Hm, jag skulle tänka i banor av guaca, eller mezegrejjor som baba ganousch eller sån där stark tomatröra med valnötter i!

Fröken Dill sa...

Mums. Mikaela, det låter toppen. Jag ska intervjuva systersonen, men antar att allt med hetta i fungerar bra!
Hälsar fröken Dill

Lotta sa...

Bakpotatis är ju supergott. Häromveckan gjorde jag en fantastiskt god röra med rökt makrill, keso, rödlök, dill o säkert lite citron också... Gjorde sig oväntat bra till bakpotatis!