lördag 11 april 2009

GLAD PÅSK


Massa glad påsk önskar fröken Dill!!

Vi åt en fantastiskt god påsklunch på påskafton. Tack mamma och systern!!! J hade köpt påsköl och min uppgift var att göra tårtan. Jag är INTE bra på tårtor. Faktum är att jag sällan lagar söta saker, förutom glass. Men choklad är ju gott och Allt om mat är en pålitlig tidning tänkte jag, köpte dyr lyxchoklad och ägnade en massa timmar åt att laga en rätt krånglig rysk påsktårta med fyllning av aprikosmarmelad. Tråkigt nog blev resultatet torrt, översött och inte alls gott. Jag föreslår istället min mammas garanterat goda recept på en saftig tårta som dessutom lätt att göra.

Mammas chokladtårta

400 g mandelmassa
4 ägg
1 apelsin
100-150 g mörk choklad till garnering

Riv mandelmassan grovt, blanda med äggulorna, lite rivet apelsinskal samt hälften av saften från apelsinen. Vispa äggvitorna och vänd försiktigt ner i smeten. Grädda i 175 grader ca 30-35 minuter.
Stjälp upp tårtan. Stick små hål med tandpetare och dränk in den med resten av apelsinsaften och gärna lite apelsinlikör. Låt den torka till ett tag eller sätt in den i frysen en kort stund för att få ytan lite stelare. Garnera med smält blockchoklad och påskkycklingar av marsipan eller annan dekoration.

Inga kommentarer: