tisdag 3 november 2009

Nationalrätt på sej


Vi har blivit överhopade med sejfilé från Årstiderna. I fredags skulle det kommit flundra. Jag hade redan förberett plattfiskrecept, men istället stod återigen en låda sejfilé i trapphuset. Nu vore det fel att klaga för sej ÄR en väldigt god fisk. Denna gång fick vi chansen att laga årets nationalrätt 2006.
Halstrad sej med potatis, röd- och gulbeta rökt sidfläsk och rödbetskalvsky
serveras med pepparrotscrème
.


Trots de många momenten var rätten absolut inte svår att laga. Mycket kan också göras i förväg. Det blev snyggt och jättegott. Känns lite rustikt husmanskostigt med sidfläsk och potatispytten som sejen vilar på, men å andra sidan lite tjusigt franskt med såsspegel och rödbetstärningar. Pepparrotscrème är ju hur gott som helst och jag är svag för kapris! Möjligen kan man tycka att tillbehören nästan smakar lite för mycket för att sejens egen goda fisksmak ska komma fram. Å andra sidan kan man variera sig och laga sejfilé superenkelt med bara smör, salt och lite citron nästa gång.

5 kommentarer:

Anna sa...

Vad gott det låter! Färsk sej ska jag prova ;-)

Stefan sa...

Det låter jättegott. Och pepparrot är en av mina favorit"kryddor".

Emmas Kök sa...

Ser riktigt mumma ut! Pepparrot är ju gott i lagom mängder tycker jag, kan bli väldigt fräscht!

Fröken Dill sa...

En klart spännande rätt som jag nog inte skulle kommit på själv. Påminner smakmässigt lite om solöga (rökt fisk som äts med rödbetor, kapris, saltgurka, hackad lök och äggula).
Det gick också bra att återvärma pytt, rödbetor och sås, varför allt kan förberedas utom att fisken steks i sista stund. Det kan vara bra att komma ihåg om man vill bjuda på rätten!
Hälsar fröken Dill

Annika sa...

Ser verkligen gott ut! Rödbetor och pepparrot passar dessutom sällsynt bra ihop!