söndag 15 november 2009

Den fina filéen med sina tillbehör




Som synes på styckschemat är oxfiléen en väldigt liten del på kon. På J:s och min fjärdedel av ko i frysen var filébiten alldeles lagom för två personer.
http://frkdill.blogspot.com/2009/04/i-vantans-tider.html

Vad lagar man då på denna, den allra ädlaste delen av djuret? Någonting enkelt förstås! Filéen saltades och pepprades, bryntes i panna och fick gå färdigt i ugn 150 grader till en innertemperatur av 57 grader (mycket rosa, men inte blodig). Stekpannan vispades ur med vin som förädlades till en klassisk rödvinssås. Till biffen åt vi en vitlöksdoftande rotsaksgratäng. Att blanda potatisskivorna med hälften skivor av andra rotfrukter är en bra variation av potatisgratäng. Att koka den kryddade gräddmjölkblandningen en stund innan den hälldes på rotsakerna var också smart eftersom gratängen på så vis inte blev för blöt.

Rotfruktsgratäng

5-6 normalstora potatisar
1 gul lök
½ purjolök
1 morot
1 palsternacka
¼ rotselleri
2,5 dl grädde
2,5 dl mjölk
Lite grönsaksbuljongpulver
2 vitlöksklyftor
Salt och pappar
Herbes de provence

Smörj en gratängform. Skiva rotsaker och lök. Varva i formen. Koka upp grädde och mjölk. Smaksätt med grönsaksbuljong, riven vitlök och kryddor. Tänk på att gratängsåsen ska vara rätt salt eftersom sältan ska räcka för att smaksätta potatis och rotfrukter.

Vinet var, efter tips från Anders Öhman, Chateau Haut-Canteloup. Det var bra, men inte riktigt min favorit. Lite för strävt, trots att vi luftade vinet ordentligt. Jag är mer åt det mulliga rioja-hållet, när det gäller röda viner. J drack öl efter att ha testat ett glas vin.

Nu börjar köttförrådet i frysen tryta. Kvar finns bara några ben och lite grytkött som vi ska koka chili och bjuda arbetskompisarna på, ett par paket köttfärs och en bit märkt med ”rulle”. Vad lagar man för gott på denna styckdel?
Undrar fröken Dill


3 kommentarer:

Helena sa...

Åh, jag älskar oxfilé! Jag skulle aldrig överleva som vegetarian... Trevligt med vintips också! (även om ni nu inte gillade vinet, men ändå :-)

Therese sa...

Gud vad gott det lät! Gratängen ska jag prova nästa gång tilfälle ges :)

Fröken Dill sa...

Helena; jag håller med, grönsaker i all ära, men vad vore livet utan KÖTT? Och det är intressant med vin, det är verkligen personligt vilka vinsmaker man gillar!
Kricke; Att överhuvudtaget blanda upp potatisen med andra rotfrukter i potatisrätter är ofta väldigt lyckat. Förr gjorde vi ofta ugnsrostad potatis, nu rostar vi alla möjliga rotsaker. Förr gjorde jag pyttipanna med potatis, lök och kött. Nu har jag kommit på att rotsakspytt är toppen. Att blanda i lite andra rotsaker, t ex jordärtskocka i potatismoset är också gott.
Hälsar fröken Dill