tisdag 10 november 2009

GI-fierad pasta


I perioder äter jag väldigt mycket pasta. Jag har testat alternativ med fullkorns-, dinkel- och quinoapasta, men de är inte alls lika goda som Barillas vanliga tagliatelle eller spagetti. Fullkornspasta är direkt otäckt, känns som att tugga på gammalt sågspån.

Istället får min nya strimlarmanick göra jobbet. Hälften av pastan byts ut mot grönsaksstrimlor som läggs ner i pastakokvattnet den sista halva minuten. Morötter och squash fungerar bra. Till gårdagens lunch blev det pasta enligt ovanstående med bara en enkel tomatsås och lite riven parmesan. Inte alls dumt!

14 kommentarer:

Jessica sa...

Hej,

Är det en mandolin du menar :-) ?!

Har precis hittat din blogg!

Hälsningar,
Jessica

Livet på den mörka sidan sa...

Tack!
Antligen någon som säger sanningen om fullkornspasta . Jag äter hellre vanlig med morots och zuchinnin strånkar i ;)

Fröken Dill sa...

Hej Jessica! Varmt välkommen hit. En mandolin är säkert perfekt, men jag har ett lite mindre redskap som ser ut ungefär som en rakhyvel.
Lyxpiraya; Trist men sant, alternativen är inte goda. Köpte dinkelspagetti för 38 kr. Den smakade ingenting och var helt omöjlig att koka al dente. Det går bort!
Tycker Dillen

Stefan sa...

Jag fick tips av en bekant, G som dessutom är italienare , att testa Kungsörnens linguine. Det är en fullkornspasta. Den avvek faktiskt positivt både när det gäller konsistens och smak från de flesta andra fullkornspastor (har dock inte läst innehållsförteckningen). Å kidzen gillar den.

Men jag håller med, vanlig Barilla är den bästa pastan jag hittat på hyllorna i butikerna. Tyvärr finns den inte längre överallt eftersom Zeta (tidigare Barilla-distributören i Sverige) har tagit över en stor del av hyllutrymmet i butikerna.

Därför har jag (efter ganska lång träning) hittat ett sätt och rätt verktyg för att på kort tid själv göra min egen pasta. Tidigare tyckte jag inte det var värt besväret, men bara man skippar pastamaskinerna så går det jättebra. För mig tar det mindre tid än att slänga mig i bilen och köra till ICA, om jag inte räknar degens vilotid i kylen. Men det är ju inte bortkastad tid. Då gör man sallad eller sås. Igår tog jag t ex och gjorde en sås på gammal räkfond från frysen, finhackad lök, kryddor och grädde. Jag hade inte så mycket mer än lök i förrådet och var för slö för att dra iväg till butiken.

Skogseva sa...

Jag var övertygad om att du menade en mandolin när du berättade om nya manicken. Och så var det en rakhyvel...
Fullkornspasta testade vi en gång -det var första gången det det blev pasta över i detta hemmet. Nu använder vi oftast Barillas Pappardelle om vi inte väljer att göra egen pasta.
Hälsningar från
Skogseva

Stefan sa...

P.S.
Kan du inte visa en bild på verktyget?

Fröken Dill sa...

Bild kommer!

Anna sa...

Ser hur gott ut som helst! :-) Min favorittorkade pasta är de Cecco! Så långt från fullkorn man kan komma ;-)

http://www.dececco.it/

Emil O. sa...

Det värsta jag ätit var någon slags dinkel-pasta, den blev totalt slemmig i konsistensen och rent äcklig.
Mitt favoritmärke av pasta är helt klart De Cecco, men den kan vara svår att hitta. Men jo det är inte fullkorn, utan semolina som är bara innersta kärnan av durumvetet så klart långt från fullkorn ja =D

Stefan sa...

Låter som jag måste prova De Cecco-pastan när flera framhåller den. Särskilt när det finns så mycket dålig, billig pasta nuförriden. Det första man känner är att konsistensen är så märklig, degig.

Husmodern sa...

Håller så med! Jag skyller alla mina överflödiga kilon på hedelig vit pasta.

Fröken Dill sa...

Pasta är gott! Jogga är tråkigt!
Tycker fröken Dill

Anna B sa...

Kul med manicker. den verkar bra. Jag använder renée voltaires svarv till massor med olika saker, bla zucchinispaghetti. Bra kulklapp för mattokiga ;-)

Fröken Dill sa...

Jag har en svarv och den är högt älskad!
Av fröken Dill