tisdag 20 mars 2012

Rökig kycklingsoppa med paprika


Vädret är kulet, då krävs en värmande soppa. ”Det vore spännande med någon ny variant av kycklingsoppa”, sa jag. J rotade i skåpen och fastnade för det rökta paprikapulvret. Vi har haft det ett tag. Det är en väldigt god krydda, varm och mustig, men vi har ännu inte kommit på så många rätter som det kan användas till.

J rättade skrivningar, jag stod för matlagningen och det visade sig att J:s soppidé var helt rätt!


Rökig kycklingsoppa med paprika
, 4 port

1 l kycklingbuljong (fondkoncentrat + vatten)
1/2 kyckling, gärna ekologisk
2 gula lökar
1 vitlöksklyfta
1-2 msk smör
3 msk tomatpuré
2 tsk rökt paprikapulver
1 dl vitt oekat vin
1 röd paprika
salt och svartpeppar
4 msk smetana eller crème fraiche

Koka upp buljonen. Lägg i kycklinghalvan. Låt den koka ca 20 minuter. Ta upp kycklingen. Ta bort skinn och ben. Skär köttet i mindre bitar.

Skala och hacka löken. Fräs den i smör. Pressa i vitlöksklyftan. Låt tomatpuré och paprikapulver fräsa med någon minut.

Häll i buljongen och det vita vinet. Koka ca 15 minuter.

Skär paprikan i bitar. Stek i het panna tills de får färg.

Lägg kycklingkött och paprika bitar i soppan. Smaka av med salt, peppar och eventuellt mer paprikapulver. Låt allt bli varmt.

Servera med gott bröd och en klick smetana eller crème fraiche i varje portion.

6 kommentarer:

Erika sa...

Mmmm, jag älskar rökig smak. Denna måste jag så klart göra! Jag köpte rökt salt förra sommaren och det är inte heller dumt. Tack för härligt recept!

Lotta i Två små kök sa...

Låter jättegott med rökt paprikapulver och jag har sett det tas upp i en hel del recept. Hittar det inte på den traditionella kryddhyllan. Måste det beställas på nätet eller ska man leta upp någon specialbutik? Eller så är det bara min matbutik som har uselt sortiment...

Soppan verkar jättegod, speciellt med en klick smetana!

Therese sa...

Det låter riktigt gott, jag är väldigt svag för rökt paprikapulver.

Erika Skogly sa...

Både gott och annorlunda!

Jimmie sa...

Det här receptet måste vara fantastiskt gott.

Rökt paprika används ofta till spanska tapasrätter.

Prova att krydda en benfrikottlet med rökt paprika och mjukstek den i ugnen på 100 grader tills du får en kärntemperatur på 70 grader. Ta ut och slå in den i folio och låt vila 20 minuter. Blir så otroligt gott och mört.

Ha en underbar dag/ Jimmie

Fröken Dill sa...

Erika; kul när soppexperiment blir lyckade!
Lotta; det kan vara lite knepigt att hitta. Jag har köpt på FineFood i Hammarby Sjöstad, Hötorgshallen borde annars ha.
Therese; i rätt rätter är rökigt paprikapulver oslagbart!
Erika; stort tack!
Jimmie; YES, det låter ju helt underbart! Mot kotlettdisken!