onsdag 7 mars 2012

Premiär för surdegsbröd


Knappast någon kan väl ha missat den svenska surdegstrenden? Var och varannan tycks jäsa egen vildjäst och ha en kladdig, surstinkande grunddeg som pysslas om nästan som en familjemedlem. Vem hade kunnat tro att något sådant skulle bli så omåttligt populärt? Själv har jag haft lite svårt för tanken att hysa en surdeg som ska matas och skötas i mitt kylskåp. Traditionell surdegsbakning verkar dessutom vara en rätt omständlig process.

Turligt nog lanserade Kronjäst nyligen färdig surdeg som man köper i affären. Nu har vi testat. Resultatet blev ett riktigt gott bröd som har förgyllt veckans alla frukostar!


Surdegsbröd

1 burk Bagarens Rågsurdeg
½ pkt jäst för matbröd
5 dl kallt vatten
9 dl (540 g) vetemjöl special
4 dl (240 g) rågmjöl, grovt
4 tsk salt
1 msk olivolja

Rör ihop surdegen med jäst och vatten. Tillsätt alla ingredienser utom saltet.

Knåda till en elastisk och smidig deg, ca 10 min i maskin eller 15 min för hand. Häll i saltet i slutet av knådningen. Degen får vara lös, men inte kladdig. Forma degen jämn och fin. Låt jäsa till dubbel storlek i bunke täckt med plast i minst 2 timmar.

Häll upp degen på bordet, arbeta så lite som möjligt med degen. Platta ut degen i en långpanna klädd med bakplåtspapper. Sikta därefter lite mjöl över brödet.

Täck brödet med plast. Låt jäsa ca 1 timme.

Sätt ugnen på 260°C i lagom tid innan gräddningen och sätt samtidigt in en form med ½ liter vatten i ugnen.

Sänk temperaturen till 220°C just innan brödet ställs in i ugnen. Grädda mitt i ugnen tills bröden fått fin färg, ca 25 min, 95 graders innertemperatur. Låt svalna på galler. Skär i portionsrutor.


Det tog lite tid att baka brödet, men det var mest jästid. Perfekt på helgerna då man också pysslar med annat. Ingen av oss är förtjust i limpform på bröd. För att få enklaste sortens portionsbröd valde vi utbakning i långpanna. Smaken på surdegsbrödet blev härligt mustig trots att enda brödkryddan var salt. Brödet fick perfekt seghet och blev inte alls lika smuligt som konventionellt bakat bröd. Vi kommer definitivt att baka mer surdegsbröd!

6 kommentarer:

Erika Skogly sa...

Har aldrig bakat surdegsbröd. Man kanske borde testa...

Ann-Louise sa...

Haha! Jag har inte heller hoppat på surdegstrenden men min pappa har erjudit mig en bit av hans flera gånger.

Mårtenssons kök sa...

Inte heller vi har bakat surdeg än, men nu har vi sett detta på flera ställen och tänkte att vi också skulle ge oss på det. Men den däringa jästiden är väl det som mest tar emot, har lite svårt med det, vi gillar när det går undan med bageriet som med "icke-jäs-bröd":)

Maria sa...

Åh, så gott! Och så smart, måste också ta och köpa sådan där grund och sätta igång .. Även om det egentligen inte är svårt att göra egen grund kan det ändå kännas en aning krångligt.. Men det här var ju toppen!!

Fröken Dill sa...

Erika; det var riktigt lätt!
Ann-Louise; syrran erbjöd en bit i somras men den luktade inte gott och såg äcklig ut så jag avstod.
Mårtenssons; håller med, jäsningen tar tid, man får välja en dag när man pysslar med annat hemma!
Maria; jag tycker det var en toppenprodukt som fick mig att få "ändan ur vagnen"!

peter sa...

alltså går ni på den lätta med surdeg på burk?? Men glöm för all del inte att tillsätta jäst... hallå, surdeg ska sköta jäsningen! den på burk är ju bara dyr smaksättning