torsdag 8 mars 2012

En fantastiskt god kycklingrätt


Fortfarande är det säsong för goda apelsiner.

Om ni inte står ut med att gästerna slickar den sista såsen från tallriken, då ska ni INTE laga min kycklingrätt. Om ni däremot kan tänka er att diskret titta åt sidan så bara MÅSTE ni laga detta! Strikt sett den här rätten en återbloggning, men apelsinkycklingen är tillräckligt god för att påminnas om.


Apelsinkyckling med apelsinsallad, 2 port

3 -4 kycklinglårfiléer eller 2 kycklingfiléer
salt och nymald svartpeppar
smör
rivet skal från 1/2 apelsin
3 msk socker
saften från 2 apelsiner
3/4 dl rödvinsvinäger
ca 3 msk koncentrerad kycklingfond
idealmjöl
2 skalade apelsiner
1 näve rucolasallad
1/2 rödlök
vinägrett: 1/3 balsamvinäger, 2/3 olivolja, salt, svartpeppar, italiensk salladskrydda

Skiva apelsinerna till salladen. Hacka rödlöken. Lägg upp rucola, apelsinskivor och toppa med rödlöken. Slå över vinägrett.

Salta och peppra kycklingen. Stek i smör.

Hetta upp sockret i en järnstekpanna tills det smälter. Passa noga så att det inte bränns. Häll på saft från apelsin, vinäger och fond. Koka tills sockret smält. Sedan gäller det att smaka av. Den här såsen bygger på smakbalans - sött, salt, syrligt och mustigt. Smaka även av med salt och peppar. Vispa i idealmjöl tills såsen blir lagom simmig. Låt koka ytterligare någon minut och lägg sedan i kycklingbitarna och låt allt bli varmt.

Jag brukar servera den här rätten med vildrisblandning. Vid serveringen toppas kycklingen med det rivna apelsinskalet.


Den röriga bilden gör tyvärr inte apelsinkycklingen riktigt rättvisa, men det finns hopp, för i helgen ska jag gå en kurs i matfotografering!

7 kommentarer:

Sara Wittemyr Wiberg sa...

Det låter jättegott! Och vad roligt med matfotokurs! Jag vill också...:)

Lisa sa...

Jämrans, jag blir alltid hungrig när jag tittar in hos dig ;-) Tack för länken om Physalisodling ! Jag övervintrar mina plantor med pelargonerna. De älsta är 5 år nu, blir rejäla buskar, lätta att föröka med sticklingar också.
Lisa/Lisas trädgård

Lotta i Två små kök sa...

Verkar jättegott och fräscht med så mycket apelsin.

Berätta gärna mer om kursen i matfotografering, det är något jag också skulle vilja göra!

Törnrosa sa...

Alltså, det går bara inte att läsa din blogg om man inte först har stoppat i sig lunch upp till öronen. Alltid så härliga recept och inspirerande bilder.
Tack från oss som dreglar.
Hej från Törnrosa

Skogseva sa...

Åh matfotokurs, så roligt! Frågan är bara om det går att fotografera så mycket snyggare än du gör...
Må så gott.
Eva

Lätta och Goda recept sa...

Låter hur gott som helst.

Fröken Dill sa...

Sara; det var verkligen en inspirerande kurs!
Lisa; physalissticklingar, vad smart, jag måste tigga några av min arbetskompis!
Lotta; kan verkligen rekommendera en matfotokurs.
Törnrosa; vad kul, tycker själv att jag äter rätt gott och ibland syns det också på bilderna.
Skogseva; tack snälla, vad glad jag blir. Är lite sträng mot mig själv, kanske beroende på att J är fotograf och vi snackar en del foto hemma...
Lätta och goda recept; prova vet jag, det ÄR en av mina favoriträtter!