onsdag 28 mars 2012

Laxsallad i vårsolens sken


Vilka härliga vårdagar!

Jag längtar efter krispiga sallader. I helgen gjorde jag några experiment med rökt laxsallad. Coop Primas kallrökta lax brukar hålla hög kvalitet. Pepparrot passar så otroligt bra till kallrökt lax, varför en dressing med rejält sting av den pikanta roten förhöjer upplevelsen.


Vårsallad med kallrökt lax

kallrökt lax i skivor
krispiga salladsblad, med god smak, t ex gemsallad, romansallad eller liknande
skivade råa champinjoner
tunna skivor av rödlök
halva rädisor
gurka i små stavar
ärtkott eller sockerärtor
klippt dill

dressing: 1/4 majonäs, 3/4 gräddfil, salt, peppar och rejält med riven pepparrot

Blanda grönsakerna. Toppa med laxen. Sprinkla över klippt dill och servera med dressingen.

2 kommentarer:

Lotta i Två små kök sa...

Inser att vårtider har en baksida. Ja, faktiskt. När man inte äter lax. Jag ser lax överallt och jag blir så deprimerad över att jag inte gillar det. Så fina och fräscha recept överallt, även här!

Fröken Dill sa...

Jättetrist att inte gilla lax, men man kan inte gilla allt! Testa med räkor istället, de passar också fint till dressingen, eller rostbiff..., tänker fröken Dill