måndag 26 mars 2012

Odla tomater 2012?


Mina februarisådda tomatplantor är redan ganska stora och har börjat blomma. De har växt under lysrören i fönstergarderoben. Om man inte tänker krångla med extrabelysning, utan vill dra upp tomatplantor i ett ljust fönster är det hög tid att så frön nu.

Min syster undrade om jag inte kunde göra ett inlägg med länkar till Tomatodlarskolan som jag skrev förra året. Varsågod, systern och alla andra som vill odla tomater:

Tomatodlarskolan del 1 - Sådd
Tomatodlarskolan del 2 - Omplantering
Tomatodlarskolan del 3 - Omplantering igen och avhärdning
Tomatodlarskolan del 4 - Tjuvning
Tomatodlarskolan del 5 - Utplantering
Tomatodlarskilan del 6 - Uppbindning, toppning, gallring

2011 års säsong var fantastisk. Jag lyckades få i alla fall några frukter färdiga riktigt tidigt och med den milda hösten fortsatte säsongen långt in i november! I år hoppas jag på att få fler tomater mogna redan i juli. Jag hoppas också att årets investeringar, två stycken Earthboxar, ska resultera i extra stor skörd.

5 kommentarer:

Lotta i Två små kök sa...

Tomatodlarskola låter perfekt för mig som har allt annat än gröna fingrar. Vill ha egna tomater på landet att plocka av. Det blir till att plugga :-) Tack för detta!

Jimmie sa...

Härlig storlek du fått på plantorna, Våra är ca 2-3cm men satte dem för en vecka sedan.

Ha en bra dag/ Jimmie

Erika sa...

Härligt med egna plantor! Jag fuskar och köper färdiga små plantor men drar sen upp dem själv. Räknas det, haha?

Red Scream sa...

...och jag har inte kommit igång! Madre mia mon creatore vad svårt det ska vara att sätta av lite tid! :-)

Fröken Dill sa...

Lotta; massa lycka till!
Jimmie; det låter bra!
Erika; inget fel på färdiga plantor, men sortimentet av olika sorter är lite begränsat...
Ulf; än finns tid!