fredag 30 mars 2012

Matnostalgi när den är som bäst - Persiljejärpar


Jag kommer ihåg hur överlycklig jag blev som barn när mamma hade lagat persiljejärpar. Hur gott det doftade i hela huset! Syrran tyckte också om persiljejärpar, har jag för mig, men hon fullkomligt älskade gräddsås med potatis!

Jag har inte mammas recept på persiljejärpar, men våra egna blev också suveräna. Vi provade både att blanda persilja i köttfärssmeten och att göra en gömma med riktigt gott persiljesmör mitt inne i järparna. Båda varianterna blev supergoda och varför inte kombinera dem?


Persiljejärpar med gräddsås, 4 port
500 g blandfärs (vi maler hälften högrev och hälften fläskkarré ganska fint)
½ dl ströbröd
1 dl mjölk
1 gul lök, skalad och finhackad
1 ägg
½ dl finhackad färsk persilja
salt och svartpeppar
en skvätt Worcestershiresås
2 dl köttbuljong (fondkoncentrat + vatten)
2 dl grädde
1 tsk kinesisk soya
1-2 msk idealmjöl

Persiljesmör:
50 g smör
1 dl finhackad persilja
1 shalottenlök, skalad och finhackad
1 vitlöksklyfta, riven
saft och finrivet skal från ½ citron
salt och peppar

Låt ströbrödet svälla i mjölken några minuter. Blanda i ägg, lök, persilja och kryddor. Rör samman med färsen.

Mosa samman ingredienserna till persiljesmöret.

Forma avlånga järpar med en klick persiljesmör i varje.

Stek järparna i smör på medelvärme. När de är färdiga, häll köttbuljong i pannan, vispa ur och sila såsgrunden. Håll tillbaka i pannan, tillsätt grädde och soya. Vispa i idealmjöl till lagom såskonsistens. Låt koka några minuter och smaka av med salt och peppar.

Servera järparna med gräddsås till kokt eller pressad potatis. Grönsallad, saltgurka eller pressgurka hör också till.

6 kommentarer:

Lotta i Två små kök sa...

Mammas persiljejärpar är bland det bästa jag vet! Det ska vara en rejäl klump persiljesmör i järparna så att det sipprar ut när man steker dem och ger smak till ljuvlig sås.

Måste göra själv snart...

Tack för alla fina sopprecept och god helg!

kajomida sa...

För min del finns det bara tva "nostalgiska" järpar och det är just med persilja och sen med katrinplommon. Dom sistnämnda gjorde jag (samtidig med bacon-och-ost-fyllda) för ett tag sedan för första gangen själv. Underbart gott! Nästa gang blir det med persilja och kanske en klick persiljesmör i ;-)

Maria Mii Bergman sa...

Å vad mycket gott du gör! Måste kika lite närmare på alla dina recept och testa :-)

Millas Hälsoblogg sa...

Du vad gott tyvärr gör jag denna rätt väldigt sällan

Fröken Dill sa...

Lotta, underbart när man nyupptäcker de gamla klassikerna!
kajomida; just det, plommorjärpar, det är heller inte dumt!
Maria; kul att du gillar min mat och massa välkommen hit!
Milla; vi lagar det heller inte särskilt ofta, men sedan köttkvarnen flyttade in blir färsrätterna så otroligt goda, med nymald färs!

Jimmie sa...

Persiljejärpar är ju så fantastiskt gott en riktig klassiker inom den svenska husmanskosten, men som för sällan tillagas här hemma. Får nog ta och fixa det någon dag.

Ha en underbar dag/ Jimmie