onsdag 14 mars 2012

Saftiga vegetariska quesadillas


Vad göra om man är sugen på quesadillas, men inte har någon ost med goda smältegenskaper hemma? Testa att mosa keso och blanda med riven parmesan! (Jag har alltid en bit av den senare på lut i frysen.) Resultatet blev saftiga och goda quesadillas.

För tillbehören till quesadillan; guacamole och ananassalsa, har jag fått inspiration av Jamie Oliver.


Vegetariska quesadillas med guacamole och ananassalsa

Quesadillas: vetetortillas, smör, Santa Maria chipotlepasta, finhackad paprika av valfri färg, finhackad rödlök, keso, riven parmesan

Guacamole: mogen avokado, pressad lime, tabasco, pressad vitlök, salt och peppar, färsk koriander, hackad tomat

Ananassalsa: hackat fruktkött av färsk ananas, pressad lime, finhackad chili, salt och peppar, (bruna senapsfrön)


Bred smör och chipotlepasta på tortillabröden. Mosa keso med parmesan och bred på även detta. Strössla över hackad paprika och rödlök. Lägg ihop bröden två och två och stek i torr stekpanna på hög värme tills de får fin färg. Klipp i trekanter.

Mosa avokadon och blanda med övriga ingredienser.

Blanda den hackade ananasen med övriga ingredienser.

Njut!

5 kommentarer:

Lotta i Två små kök sa...

Det här låter så oerhört fräscht och gott. Kan knappt föreställa mig alla dessa smaker samsas i munnen.

Tror t.o.m. jag skulle klara mig utan trådig ost som annars är det bästa jag vet med quesadillas.

Ann-Sofi MATSAFARI sa...

Fantastiskt lockande bild! Vill ha NU ;)

Tant Gul sa...

´Har många gånger tänkt att jag ska testa och göra quesadillas men det har aldrig blivit av. Ditt recept med keso ser extra gott ut :-)

Erika sa...

Jag gör ofta quesadillas men aldrig med keso och parmesan. Måste testas! Tack för tipset!

Tinas Skåpmat sa...

Låter fantastiskt gott och det ser gott ut oxå...=) kul att kunna trixa ihop något nytt, när man inte har annat att tillgå med som tex.trådig ost... =)