måndag 26 mars 2012

En väldigt konstig fisk


Den här rätten är väldigt konstig. Den borde helt enkelt inte alls bli god!

När jag och J varit ett par i bara några veckor kom jag hem till J i färd med att laga fisk enligt ett DN-recept. Jag tittade på ingredienserna och stålsatte mig. Att klaga på sin alldeles nyblivne killes matlagning är liksom inte så populärt...

Döm min förvåning när fisken blev helt fantastisk. Pikant, med ovanliga smaker som ändå gifter sig väl med varandra. Och kokosflingor, en råvara jag brukar sky som pesten, är perfekta i just den här rätten. Laga och prova om ni inte tror mig!


Hawaiifisk med sting, 2 port

300 g vit fiskfilé (vi har provat både kolja, torsk och sej)
1/2 msk japansk soya
1/2 dl kokosflingor
1 tsk stark curry
1 lime, skal + saft
1 dl grädde
1 msk fiskfondkoncentrat
1 dl vatten
1 tsk mango chutney

Skölj limen. Riv skalet och pressa ut saften.

Lägg fisken på ett fat. Häll över soya, limesaft och skal, kokosflingor och curry. Låt fisken dra i blandningen en stund.

Stek den marinerade fisken några minuter på varje sida. Den ska vara nätt genomstekt. Ta upp fisken, varmhåll under aluminiumfolie.

Häll grädde, fiskfond och vatten i pannan. Smaka av med salt, peppar och mango chutney. Skjud ca 3 minuter.

Strö kokosflingor över fisken och servera med kokt potatis och grönsallad.
salt och peppar



Jag frågade J, som faktiskt varit på Hawaii, om detta verkligen var något de kunde tänkas äta där? "Vet inte" blev svaret. "Jag minns mest alldeles för många öl och att jag klättrade upp för ett berg med en galen vietnamveteran". Kan bero på att J var 21 när han var på Hawaii...

3 kommentarer:

Frostrosor sa...

Men oj... ingredienslistan lockar ju faktiskt inte men man blir ju nyfiken om du nu säger att det blev så gott!
PS. Måste också säga att du börjat ta så fina foton efter fotokursen!

mumsfillibaba sa...

Kokos är alltid gott!! Både i kakor och mat!:)

Fröken Dill sa...

Frostrosor; visst är det skumt! och stort tack. Nu testar jag att fota på lite andra sätt än jag brukar...
Sofie; man kanske ska ge kokosen en andra chans. Kärleksmums är inte så dumt...
Funderar fröken Dill