torsdag 22 mars 2012

Soppan jag växte upp med


Min mamma är en mästare på att laga gott med små resurser. Det är kunskap som jag tagit med mig och har haft fantastiskt god nytta av, inte minst under min långa studietid.

En vanlig lunchrätt när jag växte upp var en klar potatis- och purjolökssoppa, med struktur från små potatistärningar och purjoskivor. Jag har utvecklat soppan lite ytterligare, genom Lisa Förare Winbladhs knep med långlagad gul lök och sherry.

Tänk på att inte använda kok- och stekkärl av gjutjärn, det missfärgar soppan.


Potatis- och purjolökssoppa, 4 port

3 gula lökar, skalade hackade
3 msk smör
1 nypa socker
4 potatisar, skalade tärnade, ca 1 cm tärningar
1 purjolök, skivad
12 dl grönsaksbuljong (fondkoncentrat eller tärning + vatten)
3 msk finosherry
salt och svartpeppar
färsk gräslök till garneringen

Lökbas: Stek löken sakta i smöret, utan att den tar färg, minst 15 minuter. Lägg i ugnsfast form, täck med aluminiumfolie och stek vidare i ugn på 125 graders värme minst 30 minuter. Lägg löken åter i pannan, strö på sockret och låt det hela bli gyllenbrunt på medelvärme.

Fräs potatistärningar och purjo. Lägg tillsammans med lökbasen, buljongen och sherryn i en soppkastrull. Koka sakta tills potatisen är nätt mjuk, ca 10 minuter. Smaka av med salt och peppar. Servera överströsslad med klippt gräslök gärna med tillbehör i form av varma mackor med ost.


Nu känns det som om bloggen inte riktigt hänger med i vädrets skiftningar. Igår bjöd Stockholm på riktiga vårtemperaturer och vi åt inte soppa utan kolgrillade kycklingspett med en spännande sallad. Tyvärr hamnade maten inte på bild, men jag hoppas snart kunna bjuda er på både grillspett och annan härlig vårmat!

4 kommentarer:

Laila sa...

Det här receptet ska jag prova! Kan tänka mig att lökbasen gör susen! Odlar purjo varje år (och potatis förstås) eftersom barnbarnen älskar potatis-och purjosoppa!
Ha det gott!/Laila

tina sa...

Potatis- och purjolökssoppa är svårslaget. Men hur har långlagade löken kunnat gå mig förbi? Måste testas, tack för inspiration fina du!

Remsan sa...

Jag tycker knappt jag själv hänger med i vädrets snabba vändningar. Så det blir värmande mat blandat med vårätter helt enkelt.
Jag har inte ens testat att göra löksoppa med långlagad lök, men jag kan tänka mig att det lyfter en soppa.

Fröken Dill sa...

Laila; gillar rätter där man kan odla de flesta ingredienserna själv!
tina; varsågod och skicka all heder till Lisa!
Remsan; kanske är den här säsongen inte så dum, det blir bra med omväxling i alla fall! Testa den långlagade löken, Lisa FW vet hur man får fram de riktigt goda smakerna!