måndag 12 mars 2012

En matbloggare på matfotokurs



Oj, vilken helg! Jag har varit på kurs i matfotografering med en av Sveriges mest anlitade matfotografer, Matilda Lindeblad. Jag har lärt mig massor och fått en hel del nya idéer! Att de flesta kursdeltagarna var professionella fotografer ingav mig skräckblandad förtjusning.

Kursen inleddes med analys av medhavda matfotografier. Här gavs nya insikter både om vad som kan få mat att se god ut på bild och matbilders olika syften. När man tänker blogg med presentation av recept så tänker man egentligen ganska snävt. En matbild kan ju också vara konst, ett inlägg i en debatt, en ren produktbild och mycket annat som jag aldrig ens tänkt på tidigare. Spännande att få ta del av andras tankar runt matfotografi och erfarenheter från fotobranschen.

Efter lunch var det dags för workshop. Vi fick avnjuta ett bildspel med fina dessertbilder som inledning. I kurslokalen fanns mängder med smaskiga tårtor och bakelser uppdukade tillsammans med alla sorters tänkbart pynt som bär, frukt, strössel och såser. Var och en fick en halvtimme på sig att komponera och fota en efterrättsbild. Assistans gavs både av de övriga kursdeltagarna och duktiga kockelever som hjälpte oss med att lägga upp.

Jag hade lite problem med utrustningen eftersom jag sällan använder stativ och aldrig blixt och bouncer (det senare är en slags reflektor/diffusorskärm som blixten sitter i). Måste erkänna att jag inte riktigt hängde med på inställningarna, men det gick ju bra att prova sig fram och vi fick ju lite tips om blixtinställning, tid och bländare.

Egentligen hade jag velat göra en bild med lite mer rekvisita, för att träna på något som jag inte brukar göra annars, men det blev lite stressigt så jag valde något ganska enkelt; ett snyggt metallfat (lite oputsat och slitet -blir bra på bild), en bit halloncheescake och dekor med färska hallon, lite grönt och florsocker som pudrades på i sista stund. Trots stressen blev jag nöjd med min bild, särskilt efter lite fiff i Photoshop. Jag kunde ha haft lite mer skärpedjup, men det finns nästan alltid sådant som kan förbättras.

På lördagskvällen, efter kursen var jag helt slut. J hade lagat en otroligt god middag som definitivt kommer att hamna på bloggen, men jag orkade knappt hålla ögonen öppna.

Söndagen inleddes med en analys av våra efterrättsbilder. Mycket intressant och imponerande fina bilder!

Söndagstemat var asiatisk mat och efter att en av kockeleverna gjort en snabbutryckning till affären för att ersätta vissnade örter fanns alla möjliga sorters asiatiska ingredienser som nudlar, asiatiska grönsaker, såser, kryddor och snygga färska räkor.

Jag testade något nytt och tog en bild rakt uppifrån. Stort tack för lån av stativ! J:s gamla, som jag hade med mig fungerade inte till detta. Jag blev inte helt nöjd med min bild som bl a blev lite överexponerad, men lärde mig mycket på att ta den och kanske ännu mer på att vara med när de andra fotograferade och visade sina bilder. Bilder tagna rätt uppifrån blir mer som grafiska kompositioner, vilket är lite av ett nytt tänk för mig.

Här kommer några snabba tips från kursen som jag inte ska glömma:

- Ljuset bakifrån, eller snett bakifrån (så blir det ju oftast för mig som fotar vid ett fönster)
- Upplätta (gör jag för det mesta med en bit vit papp, möjligen aluminiumfolie om ljuset är för mjukt)
- Fokusera på huvudmotivet och tänk på att ljusa partier i fotot lätt hamnar i blickfokus
- ”Kleggia” saker, som betraktaren inte vet vad det är får inte vara oskarpa, då ser de skumma ut
- En matform som har en riktning, som en "pilformad" tårtbit, behöver lite luft framför sig så att den inte ”kör in i väggen”
- Använd stativ, och gör en noggrann grundinställning, Stativet ger upprepningsmöjlighet, där man succesivt kan ändra bilden, lägga till fler saker, ändra inställningar o s v.
- Visa innehållet i maten! Skär i biffen eller kakan.
- Mönstrade saker, en rutig duk, ett genombrutet mönster på kanten på ett fat blir snygga när de tonar bort i oskärpa
- Det är skillnad på att fota som det ser ut och att fota som det känns
- Beskärning kan ge nya spännande former och linjer

Kursen var verkligen otroligt bra och inspirerande. Massa, massa tack till Matilda och ni andra som delade med er av ert stora kunnande!

Efter kursen har jag bestämt mig för att leta med ljus och lykta efter en enkel blixt och bouncer som jag kan ha råd med. Naturligt ljus ÄR bäst för matfoton, men tyvärr är det rätt ont om dagsljus på kvällarna när maten som ska fotas finns. Dessutom måste jag få fram sladd och program så att jag kan fota direkt in i datorn. Det är så mycket värt att direkt se bilden på en riktig skärm istället för på kamerans lilla display.

Skillnaden mellan fotograferingen på kursen och min vardag som matbloggare är såklart fotoutrustningen, men kanske ännu mer att jag inte väljer och vrakar bland snygga råvaror som gör sig bra på bild, utan har en given rätt som ska porträtteras och det gäller att få den att se aptitlig ut. Ibland är den supergoda rätten en ful brun gryta som man måste få till på bild. Alltför mycket rekvisita, korta skärpedjup och liknande är heller inte bra eftersom en matbloggs bilder helst ska visa hur maten ser ut. Tiden skiljer också. Kursens objekt tålde att stå en stund, men för en varm, gratinerad rätt kan det vara en fråga om sekunder innan den saggar, flottar till sig och blir en helt omöjlig fotomodell. För att inte tala om hur trist det är att aldrig få äta varm mat.

Till sist vill jag bara tillägga att jag inte alls tycker att matbloggar behöver ha proffsiga bilder, eller kanske egentligen bilder överhuvudtaget. Jag läser minst lika många där den stora behållningen är texten. Själv har jag hållit på med foto på amatörnivå ett par år och vill gärna utmana mig själv att bli bättre.

17 kommentarer:

Postgårdsromantik sa...

Spännande! Kanske något man borde satsa på. Särskilt jag. Lena har bättre tålamod och bättre känsla för arrangemang.

/Anders

Rantamor sa...

Tack för alla bra tips som du lämnade ut på din blogg.
Vilken trevlig helg ni måste ha haft, och sjukt bra foton har du tagit...
fick din bloggadress av Rantis (Cammilla) som också var med på kursen hon skrev att du hade lagt upp så bra tips från kursen, och så gillar jag ju också att matfota, men bara till vardags...

Lycka till i fortsättningen med dina foton och dina maträtter, får väl tassa in och få lite tips ibland....

Rantamor sa...

Och jösses skrev jag Camilla med två m...inte meningen...=D

Matilda Lindeblad sa...

Vad kul att läsa om workshopen. Tack för en inspirerande och krativ helg. Så jättefina matbilder du tog!!! Grymt bra jobbat! Hoppas att våra vägar korsas igen!

Allt gott!

/Matilda

Red Scream sa...

Låter jätteroligt! En sådan kurs skulle jag vilja gå.

Mårtenssons kök sa...

Så kul att få gå en sådan kurs. Vi bugar och tackar för tipsen du lagt upp så även vi andra kan få dra lite nytta av det du lärt dej:)

Mycket imponerade av dina bilder!

Helena sa...

Vad kul att det finns kurser i matfoto! Det låter som att ni fick lära er massa bra saker.

Frostrosor sa...

Åh tack för att du delade med dig! Verkar ha varit en väldigt givande kurs! Det är kul att fota mat, om ändock tidskrävande tycker jag. Själv kämpar jag med en vanlig digitalkamera , en utmaning! Roligt dock när man ibland får till det riktigt bra!

Nadja - Nadjaskitchen.se sa...

Vad roligt! Denna kurs vill jag också gå på! Bilderna är fantastiska och du fick nog massor av bra tips. Var kunde man anmäla sig sa du till en sån här kurs?

Moma sa...

Å, tack så mycket för alla tips! Jag skulle så gärna gå en fotokurs, jag är katastrofdålig på att förstå och använda den teknik som min kamera har!

Exam Cram sa...

Nice recipe.
Thanks for sharing.

1975 by Eva sa...

Fin fina bilder!
Det var verkligen kul att träffas. Fin blogg du har och den där biffmackan blir man ju galet sugen på.
/Eva på Öland

Remsan sa...

Gud så roligt! Det skulle jag också vilja gå. Fast jag skulle rent allmänt behöva lära mig mer om foto. Jag tycker redan nu dina bilder är jättefina och så har du nu lärt dig ännu mer!

Helena mitt i smeten sa...

Åh, vilka fina bilder och vad kul den där kursen verkade vara!

Pernilla sa...

Åh, vad kul med matfotokurs. Jag har läst dina tips, men ska visa dem för dottern som är den som är mest intresserad av foto. Så kan hon bli min personliga matfotograf sen :-)
Din tårtbild var jättefin!!! Ska bli spännande och se mer vad du lärt dig.

Elina sa...

Vad kul det verkar varit på kursen. Och ursnygga bilder.

Stor kram

Millan sa...

Vad spännande det låter med en sån kurs! Den hade jag gärna själv gått om jag fått chansen! Ska bli kul att se om dina redan vackra foton förändras efter detta!