söndag 18 mars 2012

Calzone-premiär och trasig ugn


Av någon konstig anledning har jag ALDRIG tidigare ätit den inbakade pizzan Calzone. Inbakningen har ofta lockat, men toppingen har känts lite för tråkig.

Å andra sidan är ju tomat, ost och skinka en klassiker i pizzasammanhang och med bra råvaror kan det bli hur gott som helst.

Friskt vågat, hälften vunnet - igår satsade vi på Calzone som fredagspizza. Ugnens grillelement hade lagt av, men det var faktiskt ingen katastof då just Calzone mår rätt bra av lite längre tid och blir rätt bra utan extrem övervärme.


Calzone
Pizzadeg: färdigköpt eller ditt favoritrecept
Sås: Mutti tomatpuré rörd med kalvfondskoncentrat, salt, peppar, oregano och lite vatten
Topping: rökt skinka i små tärningar (välj en god som är rökt på riktigt), riven parmesanost, buffelmozzarella hackad i småbitar

Kavla ut degen till en lätt oval form. Bred på sås, lägg på topping. Pensla kanterna med lite vatten och vik upp och stäng pizzan mitt på.

Gräddningen är lite oklar p g a min trasiga ugn, men jag skulle tippa på ca 20 minuter i 200 graders ugn med förvärmd pizzasten. Om du har ett fungerande grillelement i din ugn kan det användas för att ge pizzan färg de sista minuterna.


Calzone visade sig vara en god pizza. Innanmätet blev härligt saftigt. Ett nytt tips kom till när jag skulle baka en till Calzone som kunde vara fotomodell i dagsljus. Skinkan var slut så jag ersatte den med smörstekta rotselleritärningar. Resultatet blev en toppengod vegetarisk Calzone! Jag har dessutom ett resttips. Överbliven köttfärssås bör fungera fint i en Calzone. Se till att den inte innehåller för mycket vätska. Det kan vara smart att koka ner den lite innan den får förgylla din pizza tillsammans med smältande ost.

5 kommentarer:

Lotta i Två små kök sa...

Jag har inte heller lockats av calzone förut. Älskar ytan på pizzan och det har känts som att man missar något genom att baka in. Men beskrivet så här så vete tusan om det inte blir en sådan nästan gång jag gör egen pizza!

Frostrosor sa...

Calzone är min mans favoritpizza! Vi har dock aldrig bakat sådana här hemma vad jag kan minnas,tål att testas!

Red Scream sa...

Jag älskar Calzone! Tidigare var det vanlig pizza som gällde, men nu den senaste tiden har jag snöat in på den vikta. Supergott! :-)

Erika sa...

Jag har aldrig ätit Calzone jag heller. Kanske för att jag inte äter skinka, men vilken pizza som helst går ju att göra inbakad...

Fröken Dill sa...

Lotta; det var liksom något helt annat än vanlig pizza, mer åt piroghållet!
Frostrosor; jag kan verkligen rekommendera hemlagad Calzone! Överraska mannen, vetja!
Ulf; Aha, säg mig vilken pizza du gillar och jag ska säga vem du är :))
Erika; de där med rotselleri var inte alls dumt!