fredag 30 mars 2012

Biffen är haffad!


När jag skulle köpa fredagsbiff hamnade jag i kön bakom en kille som också skulle handla kött på FineFood. Såklart att han la beslag på precis den biten hängmörad fin biff från USA jag hade bespetsat mig på...

Nu gjorde det inte så mycket för jag shoppade istället loss på svensk hängmörad biff i Liljeholmen.

Svenskt kött innebär ju både kortare transporter och att vårt öppna landskap bibehålls.

Om man nu ska äta oxkött tycker jag man ska äta riktigt bra kött och helst inte så ofta.

Idag kommer vi att äta de fina biffarna med hemlagad bearnaisesås och ungsrostade grönsaker. Hur äter ni andra carnivorer där ute en riktigt fin biff?

8 kommentarer:

Sara Wittemyr Wiberg sa...

Hej Fröken Dill!

Vi tillagar biffen i grillpanna och serverar med någon typ av potatis (helst rostad) och sås som bearnaise, chimichurri eller olivpesto. Eller varför inte balsaminkokta smålökar?

Det blir biff här imorgon, då körd på grillen ute på altanen där jag räknar med att hänga med ett glas rosévin.

Trevlig helg!

Mårtenssons kök sa...

Mycket gärna äter vi biffen med hemlagad beasås, eller varför inte en gorgonzolasås? Gärna också stekta syltlökar som tillbehör, så gott.

En härlig helg till dej.

Red Scream sa...

Alltid med bea! :-) Och ibland med snällt stekt schallo. Och harrisar förstås!

Laila sa...

Biff äter vi väldigt sällan faktiskt, har inte hittat de rätta inköpsställena förmodligen. Vi är fiskätare och ska vi grilla något gott i köttväg blir det gärna några lammracks, svenska förstås. Annars grillar vi gärna grönsaker - squash, tomater, majs, potatis...
Ha det gott!/Laila

Frostrosor sa...

Vi äter inte biff så ofta, men gör vi det så ska det vara så enkelt som möjligt. Inga krusiduller utan biff och någon god sås; t.ex. bea eller kanske ett kryddsmör.

Anton Malmberg sa...

Hej Fröken Dill!
Jag skulle vilja komma i kontakt med dig gällande Bloggreceptboken. Du får gärna mejla mig på anton at lykka.se så kan jag berätta mer.
Ha en fortsatt trevlig helg!
/Anton Malmberg

Lotta i Två små kök sa...

Biffen får gärna vara pepprig och som tillbehör väldigt gärna en riktigt krämig potatisgratäng!

Eller med pommes frittes och bea. Mmmm...

Grönsaker inte nödvändigt:-)

Fröken Dill sa...

Sara; chimichurri, vad gott! Det har jag aldrig lagat själv, måste göra!
Mårtenssons; jag åt för mycket gorgonzolasås en gång för länge sedan och har därför lite svårt för det, men de stekta syltlökarna - MUMS!
Ulf; shalottenlök och gröna bönor - så GOTT!
Laila; biff måste vara riktigt bra kvalitet, annars finns det mycket annat gott att välja på. Å vad jag längtar till sommaren med lammracks och grönsaker på grillen!
Frostrosor; precis min idé - fint kött, inte så mycket krångel!
Anton; jag mailar!
Lotta; pepparbiff, DET var alldeles för länge sedan och en gräddig potatisgratäng, nu blev jag hungrig!