lördag 3 mars 2012

Min favorit - fredagspizza


Jag vet inte hur många gånger jag beställt denna pizza på pizzerian. Quattro stagioni, de fyra årstiderna, brukar betyda mycket av det som är gott och som kronan på verket, en kronärtskocka i mitten.

Konstigt nog har jag aldrig tidigare lagat egen quattro, men igår blev det premiär.

Pizzans fyra fält symboliserar de fyra årstiderna. I Sverige är toppingen vanligen skinka, musslor, räkor och champinjoner + kronärtskockan i mitten. Att svampen är höst är självklart, men för övrigt råder det lite tvivel om vilken topping som är representerar vinter, vår och sommar.


Pizza quattro stagione

Deg; färdigköpt eller efter ditt favoritrecept, jag använder Anna Bergenströms
Sås; en riktigt bra tomatpuré rörd med en skvätt kalvfondskoncentrat, vatten, salt, svartpeppar och oregano
Topping; inlagd kronärtskocka, champinjoner i skivor, rökt sidfläsk (rökt på riktigt) med bortskuret fett, skalade räkor, musslor som fått koka i en skvätt vitt vin tills de precis öppnar sig, riven mozzarella blandad med riven parmesan, lite hackad persilja

Grädda på pizzasten i väl förvärmd ugn, 275 grader, under grillelementet ca 10 minuter.


Det blev mycket godare än pizzerians variant! Någon gång måste jag testa att laga en helt svensk tolkning på de fyra årstidernas pizza. Jag tänker färsk, grön sparris som vår, egenplockad blandsvamp som höst och något lämpligt somrigt och vintrigt som de övriga årstiderna. Vilken topping skulle ni läsare ha på en sådan pizza?

2 kommentarer:

Sara Wittemyr Wiberg sa...

Himmel, vad gott det ser ut! Det måste ha blivit en lyckad fredag!

Fröken Dill sa...

Sara; det smakade helt fantastiskt! Extra allt och med fin kvalitet på råvarorna slog det som sagt de flesta pizzoriors varianter med hästlängder! Vi har några pizzavarianter kvar att avnjuta innan fredagspizzan ska avlösas av mer somrig mat. Törs man hoppas på fredagsgrillning?