måndag 5 mars 2012

Hemlagad pasta med två fyllningar och mustig tomatsås


En av mina favoriträtter fanns inte med på bloggen!

När jag har tid brukar jag göra egen pasta. Det är lite pyssligt, men inte alls svårt. Ravioli med goda fyllningar är en bra idé! Jag har en liten manick som underlättar själva raviolitillverkningen (se bild nedan). Annars går det bra att ta ut rundlarna med t ex ett glas, lägga i fyllningen, vika dubbla och stänga genom att trycka med en gaffel.

En pastamaskin underlättar däremot oerhört. Det är svårt att kavla pastadegen tillräckligt tunn utan det valsverk med kraft som pastamaskinen är.


Ravioliform

Hemlagad fylld ravioli med mustig tomatsås, 4 port

Pastadeg:
1,5 dl vetemjöl
1,5 dl durummjöl
2 msk olivolja
1 ägg + 1 äggula
2 msk vatten

Lägg en hög mjöl och kläck äggen i en grop i mjölet. Arbeta samman alla ingredienser till en fast och slät deg. Tillsätt eventuellt lite mer vatten om degen absolut inte går ihop. Knåda i 10 minuter. Slå in degen i plastfolie och låt vila i en timme.

Tomatsås:
1 gul lök, skalad hackad
2 vitlöksklyftor, skalade hackade
2 msk tomatpuré
olivolja
1 tetra konserverade tomater, helst Mutti (eller färska, skållade, urkärnade, jag hade i frysen...)
3 msk vitt oekat vin
salt och nymald svartpeppar
ev lite socker

Fräs lök och vitlök i olivoljan. Tillsätt tomatpurén och låt fräsa med någon minut. Tillsätt tomater och vin. Koka långsamt i minst en halvtimme. Späd med vatten om det behövs. Smaka av med salt, peppar och ev en nypa socker.


2 raviolifyllningar:
1 ask ricottaost
smör
1 påse spenat
muskotnöt, salt, svartpeppar, rivet citronskal
ca 1,5 dl torkad svamp, helst Karl Johan
1 msk madeira
vatten + 1/4 svampbuljongtärning

Koka upp lite vatten + buljongtärning. Lägg i den torkade svampen och madieran. Koka till svampen blivit mjuk och nästan all vätska kokat in. Tillsätt hälften av ricottan och smaka av med salt och peppar.

Fräs spenaten lätt i smör. Smaksätt med salt, peppar, riven muskotnöt och citronskal. Tillsätt ricottan.

Forma pastadegen till en rektangulär rulle. Skär en cm breda skivor i taget, täck över resten och kör biten igenom en pastamaskin på läge 1. Fortsätt sedan att köra degen allt tunnare. Läge 6 (av 7) brukar bli lagom tunt på min pastamaskin. Ta ut rundlar, lägg i fyllning, vik till halvmånar och gaffla ihop.

Koka den fyllda pastan ca 3 minuter. Ta upp och servera med tomatsåsen. Riv över generösa mängder parmesanost.

8 kommentarer:

Lotta i Två små kök sa...

Gud så gott!
Jag vill verkligen göra egen pasta och fylla med massor av gott. Kan inte släppa de enorma kuddarna jag har ätit på Hosteria Tre Santi, fyllda med ricotta och så någon ljus härlig sås till.

Fortsätt inspirera så kanske jag får tummen ur någon gång och skaffar både pastamaskin och manick!

Tant Gul sa...

Mmm visst är det gott med egengjord pasta.

Fröken Dill sa...

Lotta; jag fyndade pastamaskinen för några år sedan på en rea. 99 kronor känndes klart prisvärt. Den tar lite plats, men hemlagad pasta är toppen och mycket enklare att göra än man kan tro. Det borde inte vara något problem att åkerskapa din favoriträtt till exempel... Stora fyllda pastakuddar är ju perfekt att bjuda på t ex.
Tant Gul; Härligt, du är också en av de "egengjord pasta-frälsta"! Har du något spännande tips på favoriträtt?

Lotta i Två små kök sa...

Plats har jag nog och om det inte är så dyrt så... Glömde säga att det ingick kronärtskocka i fyllningen också, inte bara ricotta.

Mias mandariner sa...

Men vad gott det ser ut och jag vill göra egen pasta.
Tack för att du delar med dig.

Annika sa...

Åh, jag har också en sådan manick! Faktum är att jag har tre, i olika storlekar. Nu var det alldeles för längesedan jag använde dem.

Det ser väldigt gott ut, för övrigt.

tina sa...

Hihi, ravioliform! Dagens roligaste! :-D

Fröken Dill sa...

Lotta; åh, ravioli med kronärtskocka, DET skal jag göra nästa gång!
Mia; kul att du gillade pastabaket!
Annika; de må vara köpta på TV-shop, eller liknande, men är faktiskt riktigt användbara!
tina; smart va?