måndag 19 mars 2012

Odla asiatiskt!


Redan 2010 lanserade Weibulls sin asiatiska fröserie "Flavours from the orient". Jag upptäckte den häromdagen, men har odlat asiatiskt i många år. Jag tänkte utgå från Weibulls fröserie för att dela med mig ett par erfarenheter av några av de asiatiska grönsaker som jag brukar odla. Självklart behöver man inte köpa just Weibulls fröer.

Koriander
Koriander är lättodlad och tacksam. Plantor som är hemodlade smakar dessutom betydligt mer än de som kan köpas i affären. Korianderbladen liknar persilja, men plantan fungerar annorlunda. När den är färdig för bladskörd måste den skördas ganska snabbt till skillnad från persilja som bara får fler blad ju mer man skördar. Koriandern utvecklar istället snabbt mer bittra, dilliknande blad och blommor. (Plantan som visas på bilden i länken har gått för långt för optimal bladskörd.) Det gäller att så och skörda koriander i omgångar. Så här års trivs den bra i en kruka som ställs i ett ljust fönster. När jorden blir varm kan man odla på friland, i krukor eller balkonglådor utomhus. Mylla ner fröna ca 1 centimeter. Håll odlingen fuktig och gödsla någon gång när småplantorna kommit upp. 40-50 dagar tar det från sådd till skörd. Efter bladskörden kan man låta några plantor stå kvar för att bilda frö.

Kinesisk selleri
Denna favorit ska förodlas inomhus ungefär så här års. Fröna är små och ska inte täckas. Omskola vid behov, avhärda och plantera ut på friland när frosttrisken är över. Plantan kan vara trög i starten men om man får igång ett par plantor kinesisk selleri är hela säsongens tillgång på den allra godaste bladselleri säkrad. Att plocka bort blad och stjälkar vartefter gynnar tillväxt. Glöm inte att gödsla och låt inte plantan torka ut.

Pac choi
Det här är en grönsak som jag verkligen älskar. Jag brukar odla både standardvarianten, en minisort och en rödbladig sort. Pac choi är inte helt lättodlad, vilket beror på att den, likt många asiatiska bladväxter, trivs bäst tidigt och sent på säsongen. Mitt i sommaren går den gärna upp i blom innan bladrosetterna blivit knubbiga. Driv upp vårplantor inomhus, i växthus eller odlingsbänk, härda av och plantera ut med ca 20-25 cm mellanrum när den värsta risken för frost är över. Vattna ordentligt och låt aldrig plantorna torka ut. Täck med fiberväv, många små djur gillar pac choi. I slutet av juli eller augusti kan man så pac choi på friland för höstskörd. 40-60 dagar är utvecklingstiden från frö till ätbar planta. Småplantor som gallras ur är verkligen läckerheter.

Citrongräs
Jag har testat att odla citrongräs från frö, men aldrig lyckats. Fröna gror dåligt och det tar en evig tid att få fram en fullvuxen planta. Det är mycket smartare att antingen köpa en planta eller några färska citrongrässtjälkar från en asiatisk affär. Sätt stjälkarna i ett vattenglas och låt dem utveckla rötter. Plantera 4-5 stjälkar i en kruka för en lagom planta. Krukodling är att föredra och citrongräs tål ingen frost. Övervintringen är svår, men kan lyckas om man har tillgång till ett frostfritt, men svalt utrymme.

Salladssenap
Salladssenap är en av mina mer lättodlade favoriter. Tidig eller sen sådd är bäst och de fungerar fint i en stor kruka eller balkonglåda. Sådd på friland måste den täckas med fiberväv. Jag har aldrig testat Weibulls sort, men den ser fin ut! Min favoritsort, "Mustard red giant", har grön bottenfärg överdragen med vinrött. Har också testat "Green wave", men den var lite för torr och träig för min smak.

Rättika
Den vanliga rädisan har några orientaliska släktingar, t ex kinesiska rädisor och den avlånga vita daikonen (ser ut som en stor istappsrädisa). Rättikor odlas precis som rädisor, antingen tidigt, (men inte i iskall jord) eller helst sent på säsongen. Täck med fiberväv. Se till att odlingen aldrig torkar ut! Passa så att plantorna inte går i blom, då blir roten oätlig!

Salladslök
Salladslöken är mitt sorgebarn. Jag älskar salladslök och köper den knippvis i asiatiska affärer, men har aldrig, trots många försök lyckats odla den. Purjolök, gräslök, vitlök, shalottenlök, röd och gul lök - alla blir de fina, men salladslök - nej. Små ynkliga, grässtråtunna plantor som tynar bort är allt jag får till. Detta trots att salladslök anses lättodlad. Det finns till och med sorter som ska kunna övervintra. För att inte tala om snygga rödstjälkiga sorter. Om någon kan bidra med tips för lyckad salladslöksodling är jag mer än tacksam!

Aubergine
Om man har tillgång till ett växthus kan man försöka sig på att odla värmeälskande aubergine. Förutom de "vanliga" violetta finns en mängd asiatiska sorter i alla möjliga färger och former. Aubergine frösås inomhus tidigt i mars och odlas sedan ungefär som växthustomat. Plantan är mycket vacker, men trots detta är aubergineodling bara att rekommendera för sanna entusiaster. Orsaken är att plantorna tycks fungera som magneter för vita flygare, bladlöss och annan ohyra som är mycket svår att bekämpa på de ludna bladen. I värsta fall kan hela växthuset bli nedsmittat.

Ärtskott
Jag avslutar med något som alla kan odla bara man har tillgång till en ljus fönsterkarm. Blötlägg vanliga gula ärtor över natten. Så i vanlig blomjord i kruka eller på ett djupt fat. Täck fröna med två centimeter jord. Håll odlingen fuktig men inte dyblöt och du kan skörda fina ärtskott efter ca 2 veckor. Ofta grenar sig plantorna och man får fler skott som kommer efter den första skörden.

Odling mars 2012 - ärtskott snart redo för skörd

Jag har två nya asiater som jag ska försöka mig på i år, kinesisk gräslök och shiso, en släkting till koreansk bladmynta.

I kommande inlägg ska jag återkomma till vad man lagar för gott av skörden från de asiatiska odlingarna!

8 kommentarer:

Laila sa...

Gjorde precis det misstag du beskriver med korianderna i fjol så i år ska jag så i omgångar, varannan vecka kanske. Smart tips när det gärller citrongräs som jag gillar! Tack!
Kul att du hittat till min blogg, hur gick det till? Tack vare det hittade jag hit! Anmäler mig givetvis som följare. Ser att du bor nära Stockholm, du kanske vill vara med på någon framtida bloggträff för trädgårdsbloggare här i trakten?
Ha det gott!/Laila

Erika sa...

Jag har också försökt odla salladslök men inte lyckats så bra. Min jord är väldigt lerig men morötter och lök fungerar fint, trots att de ska ha snadig jord. Mystiskt!

Frostrosor sa...

Men vad underbart att du tar dig tiden och går igenom de olika sorterna, så generöst!
Då ska jag nog våga mig på åtminstone koriandern! Tack!

Ann-Louise sa...

Vilken suverän odlingsguide!Jag har precis sått en massa örter, grönkål och rödbetor inomhus och som jag har tänkt plantera på gården lite senare. Spännande!
Koriander har jag misslyckats med tidigare år men efter tips från dig bör det gå bättre denna gång.

Millan sa...

Att det var så enkelt med ärtskotten. Borde jag nästan själv kommit på ;)

Åsa sa...

Koriander, denna älskade krydda som bara inte vill växa hos mig. Men skam den som ger sig. Om jag lägger grönkålen på hyllan så länge får koriandern sig ett nytt försök :)

Fröken Dill sa...

Laila; Vad bra! Jag hittade till dig via Köksträdgårdsbloggarna, vilket bra nätverk! Är mer än intresserad av fler trädgårdskontakter/träffar nu när min trädgård på landet börjar få "näsan över vattnet".
Erika, någon nemisis ska man ha bland odlingarna...
Frostrosor; kul att det uppskattas. Jag har själv haft mycket glädje av mina kära asiater!
Ann-Louise; Tack och massa lycka till!
Millan; ärtskott är till glädje även mitt i vintern!
Åsa; och jag som ska ge mig på grönkål! fast inte förrän senare på säsongen. Lycka till med koriandern! Min mamma påstår att det är de plantor som fått självså sig som blir allra bäst...

Anonym sa...

Vad gäller salladslök så köpte jag sådan i kinesaffären, sparade den nedre delen och la den i ett glas vatten så den utvecklar rötter. Dock så planterar jag dem aldrig för de verkar trivas bra i vattnet :) det växer jättesnabbt om man är noga med att byta vatten varje dag. OBS, vattnet bör nog inte täcka mer än 1cm av den vita delen på löken