söndag 25 mars 2012

Fröken Dills våfflor


Idag på vårfrudagen eller våffeldagen vill vi såklart äta våfflor!

Våfflor med söta tillbehör är inte riktigt min grej. Med undantag av mammas våfflor med hemkokad körsbärssylt och vispgrädde...

Hemma hos mig blir det istället salta spenatvåfflor med löjrom, perfekta som förrätt eller tilltugg.


Spenatvåfflor med löjrom, 4 pers

100 g smör
3 1/2 dl mjöl
1 tsk bakpulver
2 dl mjölk
2 ägg
1 1/2 dl kallt kolsyrat vatten
150 g fryst bladspenat, tinad och med det mesta vattnet utpressat
salt och vitpeppar
muskotnöt
löjrom
smetana eller crème fraiche
hackad rödlök

Smält smöret. Sikta ner mjölet i en bunke och blanda det med bakpulvret. Tillsätt hälften av mjölken och äggen och vispa till en slät smet.

Blanda ner smör, resten av mjölken och spenat. Krydda med salt, peppar och en gnutta muskotnöt.

Grädda våfflorna tills de är frasiga. Servera med löjrom, smetana och finhackad rödlök.

6 kommentarer:

Postgårdsromantik sa...

Spenatvåfflor - två själar samma tanke. Idag har vi också frestat oss med något ditåt. Vi har aldrig testat något liknande tidigare, men det var garanterat inte sista gången!
//Lena

Lotta i Två små kök sa...

Jag föredrar också matiga våfflor än de söta. Men det blev inga för mig idag. Njuter av olika varianter i alla matbloggar i stället!

Erika sa...

Äntligen någon som likt mig inte gillar söta våfflor! Jag är också en spenatvåffelälskare! Gott gott!

Åsa sa...

Men det var ju en flott idé (önskar att jag själv kommit på den) att ha spenat i våffelsmeten! Jag å andra sidan är ju svag för det söta och feta så tanken på att göra våfflor mer matiga är inte helt självklar ;)

Millas Hälsoblogg sa...

Intressant recept på våfflor ska nog prova någon dag.

Fröken Dill sa...

Lena; det är ju en riktigt smart smårätt/förrätt. Sanske på påskbordet? kanske med nässlor istället för spenat?
Lotta; man kan äta våfflor precis när man vill!
Erika; sött kan bli så väldigt sött och säkert har man någon gång proppat i sig alldeles för många söta våfflor...
Åsa; som sagt, ge mig mammas och jag slukar dem!
Milla; bra som förrätt till vilken fin middag som helst!