lördag 17 mars 2012

Mamma, jag har hittat det goda laxreceptet!


Ni får ursäkta att bilden inte är optimal, men detta inlägg är en räddningsaktion! Vi har, under några veckor levt i en krissituation! Familjens goda laxrecept, som både jag, min mamma och syrran brukar laga har varit försvunnet. Och inte fanns det på bloggen heller, konstigt nog. Däremot återfanns det i ett worddokument med minnesanteckningar som jag sparat. Hurra, får jag bjuda på en väldigt god laxrätt?


Ungsbakad lax med mango chutney-sås, 2 pers

2 laxfjärilar
1 tsk riven färsk ingefära
1 tsk smakneutral rapsolja
1 tsk sweet chilisås
sambal oelek, efter smak (beroende på hur stark den är och hur stark mat du gillar)

sås:
1 dl turkisk yoghurt
1 dl mango chutney
1 msk finhackad gul lök
1 liten pressad vitlöksklyfta
sambal oelek, efter smak (beroende på hur stark den är och hur stark mat du gillar)

2 portioner ris
2 ananasringar (färsk är godast, men konserverad fungerar också)
ca 10 cm purjolök i tunna skivor

Marinera laxbitarna med ingefära, olja, sweet chilisås och sambal minst en halvtimme. Tillaga i ugn 200 grader, ca 10 minuter. (Tills laxen är nätt färdig.)

Rör samman ingredienserna till såsen.

Stek purjostimlorna försiktigt i rapsolja.

Servera laxen med sin sås, ris överströsslat med purjostrimlor och ananasringen.


Trots att jag normalt skyr frukt i mat som pesten är den här rätten toppen! Den söta mango chutneyn och den sötsyrliga ananasringen tillsammans med chilihet lax och mild yoghurt fungerar otroligt bra ihop. Jag gjorde ett försök att på Jamie Oliver-sätt röra i mango chutneyen lite slarvigt i yoghurtsåsen. Såser av den här typen kan bli snyggt strimmiga har jag sett på TV. Nu blev det inte helt lyckat den här gången, men skam den som ger sig!

7 kommentarer:

Postgårdsromantik sa...

Lax och ingefära som är så gott ihop!
Jag skulle ha varit mer än nöjd om jag hade arrangerat och fotograferat en sådan bild.

/Anders

Elin sa...

Jag tror inte man kan ha för många laxrecrpt... Tack för tipset!

Sockertussen sa...

Hej!
Jag har en tävling på min blogg som jag tror att du kommer att gilla =)
Kom gärna förbi och delta!

Kram
/Nellie

http://sockertussen.blogspot.se/2012/03/vinn-en-whoopie-matta-macaron-matta.html

Erika sa...

Jag älskar frukt i mat! Har just varit i Uganda och ätit den bästa ananas jag nånsin ätit. Lax är en favorit så detta måste nog prövas!

Remsan sa...

Lax helt i min smak! Jag tycker ofta det är gott med färsk frukt i mat, har däremot lite svårare för torkad frukt. Men hetare kryddor passa i båda fallen till.

Anna B sa...

Mango chutney och lax, kan det bli annat än bra? Tur du hittade receptet igen :)

Fröken Dill sa...

Hoppas ni har överseende att jag ligger lite efter med att svara på kommentarer. Jag har 1 - jobbat, 2 -lagat soppor!
Anders; Tack snälla, det här med matfoto är verkligen en utmaning.
Elina; visst är lax toppengott och billigt, kan inte bli bättre!
Nellie; jag kikar förbi.
Erika; lyckliga du, jag minns hur ananas smakade i Thailand - galet god!
Remsan; man kanske ska ompröva sin skepsis til frukt-i-mat. Frukt på rätt sätt i viss mat är ju toppen!
Anna; vi är svåra på mango chutneyen hemma. J använder den till och med till dessertostar och det är faktiskt inte så dumt!