fredag 2 mars 2012

Odla egen physalis!


Jag är väldigt förtjust i physalis, de små söt-syrliga orangefärgade frukterna i sina fina "pappersskal". Att odla sin egen physalis fungerar utmärkt, frågan är om det inte till och med är lättare än att odla tomater?

För två år sedan kom jag över en physalisplanta på trädgårdsbutiken. Antagligen var det sorten "Little Lanterns" från Hällnäs handelsträdgård. Jag antog att plantan skulle behöva växthus, men på vinst och förlust planterade jag den i en odlingshink som fick stå i soligt läge på terrassen på landet. Till min stora förvåning fick plantan vackra blommor och jag kunde plocka en rejäl skörd av frukter som var nästan ännu godare än dem man köper i affären!

Förra året köpte jag frön av sorten "Goldie" och odlade egna plantor. De var verkligen lättodlade, blev jättefina och skörden blev både tidig och stor, men frukterna var inte riktigt lika söta som året innan. De var också mindre och lite mer grön-gula. Jag tror att det beror på sorten. (Här finns en proffs-text, med lite mer info om bl a sorter.)

I vilket fall är fungerar physalisodling fint i Sverige. Jag har en arbetskompis som till och med brukar övervintra sina plantor i ett förråd!

Så här års är det hög tid att så physalis. Använd rena krukor och nyköpt såjord. Fröna ska bara täckas med ett tunt, ca 2 mm lager jord och gärna stå lite varmt (över 20 grader, optimalt 25) när de gror. De får inte torka ut. Sedan fungerar odlingen precis som tomatodling, med undantag av att plantorna inte behöver tjuvas och oftast inte ens bindas upp. Om man har en tidig sort bör man kunna skörda redan i juli.

6 kommentarer:

Johnna G sa...

Jaap, jag ska odla physalis i år. Hade gamla frön som jag har planterat men de verkar inte komma... får köpa nya.

Viktoria sa...

Jättespännande! Jag ska till trädgårdsaffären nu i veckan, kanske det blir physalis.

Fröken Dill sa...

Bondjäntan och Viktoria; en av de roligare saker jag odlat. Blev faktiskt väldigt förvånad över att något så exotiskt var så pass lättodlat i Sverige!

Remsan sa...

Jag fick 2 plantor av en kollega förra året. Jisses så många physalis det blev.

Anonym sa...

Ja jisses vad pfysalis man får på en planta. Odlar i växthus och det är ett nöje att gå ut och plocka o äta.Uppskattas också av bekanta att få i stället för blommor när man går bort.

Anonym sa...

Annars kan man ta frön från frukten man köpt i affären, låta fröna torka några dagar och sedan är det dags att plantera. Fungerar utmärkt