tisdag 1 december 2009

Hemlagad pasta med egenodlade delikatesser



Jag hade tänkt mig rubriken ”2 x vegetarisk pasta” men… hur kul lät det?

I köket börjar de egenodlade råvarorna tryta, men ännu finns en del kvar, t ex vintersquashar och en fin basilikaplanta som bott i ett ljust fönster på mitt jobb de senaste månaderna. Med inspiration från SVTs Trädgårdsfredagskock, Tareq blev det vinstersquash förvandlad till pumparavioli med färsk salvia (vilken fantastisk krydda!). De goda raviolisarna blev J:s absoluta favorit. Det vita vinet, löken och vitlöken fungerade fint i den pumpabaserade fyllningen och att dressa med stekt salvia, smör och parmesan måste förklaras som ett genidrag!

Resten av pastadegen förvandlades till tagliatelli som åts med hemgjord pesto. Hur god är inte hemgjord pesto? Min uppmaning är att sluta med den färdigköpta. Den är inte god och äger man en mixerstav är det superlätt att hacka ihop en egen färsk pesto.

Pastadeg (2 portioner)
Ca 2 dl vetemjöl (mängden beror på hur stora äggen är)
2 dl dumumvetemjöl
2 ägg

Häll mjölet i en hög på bakbordet. Gör en grop i högen och knäck äggen i denna. Arbeta ihop degen och knåda den smidig. Det ska vara en mycket hård deg med maximal mängd mjöl inarbetad utan att den blir torr. Svep plast runt degen och låt den vila minst en halvtimme i kylskåp innan den körs i pastamaskinen.

Pesto
1 kruka basilika
1 dl pinjenötter eller motsvarande mängd skållad mandel
50 g lagrad parmesan
½ dl olivolja, gärna en smakrik, fruktig sort
1 vitlöksklyfta
Salt och svartpeppar

Jag gör det lätt för mig, lägger alla ingredienser i lilla mixern och hackar ihop dem. Man KAN rosta pinjenötterna innan och man KAN grovhacka peston för hand för att sedan mortla den, men enklast är att göra den direkt i mixern.

11 kommentarer:

Martina sa...

Visst är det jättegott med pesto. Gör alltid min egen nu för tiden. Tyvärr har basilikan gett upp men jag har fortfarande i frysen.

Stefan sa...

Ta rostade solrosfrön istället för pinje/mandel.

Min rosendröm sa...

Oj va gott det låter och va duktig du är som orkar göra egen pasta. Det vore kul att testa tycker jag.

/Nina

Nässelblom och choklad sa...

Låter ljuvligt gott. Hur ofta tänker jag inte att jag ska ta fram pastamaskinen och göra min egen.

Skogseva sa...

Egentillverkad pesto är ett måste tycker jag. Det är dessutom så superenkelt att göra att det inte finns någon ursäkt att köpa den färdiga, som inte har något av den hemgjordas mustiga smak.

Mariell sa...

Vill verkligen prova att göra egen pasta också!! Det får bli nästa projekt :)!

/Mariell

Fröken Dill sa...

Marina; fungerar det bra att frysa basilika?
Stafan; jag tycker solrosfrön är lite beska, men om man rostar dem borde det fungera, ska absolut testa även om jag hittat fina OCH billiga pinjenötter på Ö&B.
Nina; det är jättekul att göra egen pasta, men det tar förstås en stund. Smart att låta alla som ska äta vara med och veva pastamaskinen!
Nässelblom; hemma hos mig går pastatillverkningen i vågor, i vissa perioder blir det ofta och i andra står pastamaskinen bortglömd i lådan.
Eva; köpt pesto har en konstig bismak, som den hemmagjorda aldrig får. Konserveringsmedel?
Mariell; du måste pröva, det är riktigt kul!
Tycker fröken Dill

Stefan sa...

Jag har alltid en glasburk med färdigrostade solrosfrön framme. Gott till både sallad och en thaigryta. Och att nypa en näve när man är sugen.
Har för övrigt en glasburk med torrostade hasselnötter, sötmandel och valnötter också.
Senast jag kollade pinjenötter i min ICA-affär (som i sanningens namn inte är det billigaste alternativet i Uppsala) så kostade pinje en bit över 400 kr kilot. Att jämföras med kanske 80-120 för solros. Har aldrig upplevt solros som beska. Måste testa och jämföra ordentligt med pinje.

Stefan sa...

Hemgjord pasta gör jag ofta, som jag tycker jättemycket om, även om jag inte tycker att smakskillnaden jfrt med köpt Barilla är astronomisk. Tycker dessutom inte att det tar ssk mycket tid. Då är stöket i köket och att städa undan ett större problem för mig.
Mina små problem med att göra egen pasta är emellertid att om den är för färsk när den kokas så kan den bli lite för sladdrig, degig. Om den å andra sidan har fått vila och torka så går den alldeles för lätt sönder. Det blir mest smul. Hur gör de med den industriellt producerade (utan att tagliatelle-stråna skall klibba ihop)?

Anna sa...

Ja finns ingen anledning att köpa när det är mycket godare med egen pesto. Ja salvia och pasta är verkligen gott. Jag drömmer fortfarande om Casoncelli della Bergamascan jag åt i Bergamo för ett år sedan, just med salvia som krydda i. Fina hemodlade pumpor!

Fröken Dill sa...

Stefan; Dina glasburkar låter toppen. Det blir lite annorlunda konsistens på hemgjord pasta. Durumvete gör den spänstigare, men den blir såklart alltid sladdrigare än torkad pasta. Jag har aldrig provat att torka min egen, går det?
Anna; den rätten lät fantastisk! bara namnet... svåruttalbart och...alldeles underbart! Nästa är SKA min pumpaodling bli ännu bättre. Jag vill verkligen ha fler än 1 frukt per planta!
Hälsar fröken Dill