lördag 1 augusti 2009

Nektarin- och plommonpaj



Stenfrukter: körsbär, nektariner, persikor, aprikoser och plommon är underbara. Vackra, söta och goda. Inspirerad av Kristin har jag längtat efter att göra en nektarin- och plommonpaj. I förmiddags var jag i stan och svärföräldrarna kom förbi. Perfekt tillfälle att äta paj!

Tillagning var enklast möjliga. Klyftad frukt, socker på (ta tillräckligt mycket, minst 1 dl till en liten paj) och smuldeg med havregryn. Jag strödde på lite muscavodosocker och några mandelflagor innan pajen stoppades i ugnen.

Tillbehör till pajen blev punchgrädde, inspirerat av min mormor. Vispad grädde med lite socker och en skvätt punch.

2 kommentarer:

Livet på den mörka sidan sa...

Jag älskar nektariner . Passionerat så det blir aldrig över till en Paj :)

Fröken Dill sa...

Mamma påstår att MOGNA persikor som man kunde köpa på 70-talet var ännu godare... Jag är inget sanningsvittne, men från fruktpåsen med stora prickar på som mamma tog med till stranden (Öland, Gotland, Österlen...) valde syrran och jag alltid persikor...
Minns fröken Dill