fredag 14 augusti 2009

Den hemlige kocken


Långt efter alla andra läste jag "Den hemlige kocken" under semestern. Trors att jag redan tidigare var skeptisk mot processade halvfabrikat och helst lagade mat från rena råvaror fick jag mig en tankeställare. Jag trodde mig inte bli så påverkad, men märker jag nu, när budskapet sjunkit in faktiskt handlar på ett annat sätt. Framförallt vill jag inte bli lurad. Om jag köper smågodis eller läsk VET jag att det består av socker och tillsatser, men tidigare trodde jag faktiskt i min enfald att t ex en rökt skinka VAR en rökt skinka.

Sådant som jag köpte ganska reservationslöst tidigare, men nu kollar innehållsförteckningen på är bl a skinka och salami, glass (och som jag tidigare skrev har jag nästan slutat köpa färdigglass), juice (tydligen långt ifrån färsk, även om det heter färskpressat), kryddblandningar (ständigt detta MSG...), bröd (undra på att de inte smakar gott), smaksatta yoghurtar. Sedan tidigare köper jag i stort sett aldrig halvfabrikat, bara riktigt köttig, god korv och i stort sett aldrig light-produkter. Produkter som jag faktiskt gillade tidigare (i alla fall vissa märken) var mjukost och crab sticks. Dessa har jag faktiskt lite svårt att tänka mig att köpa nu. Riktig krabba är ju godare än crab sticks, men vad ska jag ersätta räkosten med? Kaviar (typ Kalles) är en storfavorit där jag ännu inte vågat kolla innehållsförteckningen. Jag älskar kaviar, men det är väldigt skumt att fiskrom (om än rökt) håller sig i månader...

Jag antar att det var massor bloggdiskussioner runt frågorna när "Den hemlige kocken" kom ut men nu är jag lite nyfiken på hur debatten har påverkat i det långa loppet. Har ni ändrat ert köpbeteende eller era matvanor?

8 kommentarer:

Anders Öhman sa...

Jag läste boken när den kom och även uppföljaren "Äkta vara".
Jag har totalt ändrat mitt köpmönster. Framförallt läser jag alltid innehållsdeklaration, det tar lång tid att handla och jag blir förbannad.
MSG finns inte i mitt hem.

Red Scream sa...

Detta var också en tankeställare för mig. Precis som du skriver, om jag köper godis VET jag att det bara är skräp. Färdigrätter likaså, eftersom jag varit lite i den svängen. Men tillsatserna i bröd, glass, röksåser, vaniljen (huga!) - allt detta hade iaf jag bara en dimmig uppfattning om. På ett uppenbart naivt sätt trodde jag att tillsatser och konserveringsmedel var något man höll på med på 70-talet... seriöst naivt, jag vet!

Boken har helt klart påverket mitt köpbeteende, från att ha varit en ganska måttlig konsument av röksåser och halvfabrikat till "mindre måttlig." Fuskar ibland men för det mesta har intresset till halvfabrikat gått förlorat.

Pinsamt kanske, men där boken har haft störst inverkan är bröd och glass...

http://redscreamandriesling.blogspot.com/2009/05/2006-georg-breuer-riesling-berg.html

Stefan sa...

Du känner inte till det men jag läser din blogg ett par, tre ggr om dagen sedan flera månader. Tillsammans med et tiotal andra matbloggar.

Liksom du så gillar även jag ex vis crab sticks. Jag har hela tiden mer eller mindre vetat att det är något skumt med produkten. Den är dessutom lite söt av någon anledning. Likafullt tycker jag det är gott på en sallad eller på en jättemacka. Slutar inte köpfa fast jag VET att det inte är bra produkter.

En annan är cheese doodles (bara de från OLW som går att äta!) som jag inte klarar mig utan, men törs inte ens läsa innehållsförteckningen.

En tredje har varit cheddar dip till nachos som måste intas med syltade jalapenos. Hade en dialog med Rebecca om det och nu har jag lärt mig att göra egen dip. Men "originalet" lär inte ha varit i närheten av några mejeriprodukter överhuvudtaget. Likafullt gillar jag det. Föreslog att någon startar en blogg om "Home made replacements for fake products"

Emilies Skafferi sa...

Hej, kul att du hittat till min blogg. Ja vilket sammanträffande att vi lagat nästan samma saker:)

Jag har alltid försökt kolla på innehållsförteckningarna och lagat så mycket mat jag kan från scratch. Men sedan jag läste den hemlige kocken har jag blivit ännu mer medveten, även om saker jag inte kollade så noga på förut. När man börjar tänka på det ännu mer inser man att det är snudd på omöjligt att undvika dessa tillsatseer helt och hållet, men det är som du säger att nu är man i alla fall mer medveten om när man blir lurad;)

Ha en fin helg!

Stefan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Stefan sa...

Förklara för mig: Stenbitsrom på burk (du vet, den som oftast är knalligt svart eller röd) verkar hålla hur länge som helst. How come? Nu vet jag inte om det gäller alla fabrikat, men den jag köpte senast var det så med.
När min syrra gick på lärarhögskolan var det någon som spikade fast en delicato mazarin (eller ngt liknande från myntmaskinen) på anslagstavlan. Den lär ha suttit där i flera år. Utan att anfrätas av tidens tand. :-)

Fröken Dill sa...

Vad kul med alla kommentarer!
Välkomna hit Stefan och Emelie!!! Det är så otroligt roligt när ni läsare hör av er.
Anders Ö: nu vill jag absolut läsa "Äkta vara".
Red Scream: Röksåser, mums!
Stefan: Jag läste just Rebeccas inlägg om cheddardip. Det lät verkligen gott. Och ostbågar någon gång ibland blir det definitivt! Det kan inte ersättas.
Emelie, jag håller med dig och har också börjat fråga mig VARFÖR någonting som t ex innehåller bär också måste innehålla bärarom? Det verkar ju helt knäppt.
Stenbitsrommen är ju kylkonserv vilket jag hoppas ger den långa hållbarheten. Öppnad håller den inte länge. Däremot är den rejält färgad för att se god ut (orginalet=grått och trist). Jag köpte förresten en intressant bok på loppis i somras. Den är skriven på 1940-talet och handlar om hur man konserverar och på andra sätt ser till att mat kan bevaras. Och det i en tid då kylskåp och frysar inte fanns. Mycket av denna kunskap är ju på väg att försvinna. Det måste jag blogga om det snart!
Hälsar fröken Dill

Emil O. sa...

Jag är numera e-nummerfacist sen jag läste "Hemlige Kocken". Var redan ekologiskt inriktad i min köpstil men nu är jag riktigt bra på att undvika iaf de otrevliga e-numren som den förbaskade glutamaten.

Det som troligen gjorde mig mest förvånad var den otroligt korta jästiden på industribröd, inte underligt att det inte smakar någonting alls om dom. Bakar nästan bara eget bröd numera.

Angående varför det finns både bär och bärarom så är det nog ett tecken på att den antingen inhåller löjligt lite bär, som t.ex. 0.1%, så att dom kan skriva att den faktiskt innehåller "färska" bär. Eller att det är så dåliga bär att de behöver smakförstärkare för att få till någon smak ändå.

Appropå rökning eller ej så står arom med på listan om den inte är rökt på riktigt, så kolla det på bacon och skinka osv. T.ex. Scans ekologiska bacon är gjord med arom medan Änglamarks är rökt på riktigt, iaf vad jag förstår.