måndag 17 augusti 2009

Pastasallad to die for


Pastasallad är en sån där rätt som arbetskompisarna, eller för den delen jag själv köper när lunchlåda saknas och man vare sig har tid eller råd att gå ut och äta lunch. Inget fel på snabbköpta pastasalladen, men direkt minnesvärd är den sällan.

I helgen hade jag minst två skatter hemma i kylskåpet. En burk hemlagad pesto efter att ha slaktat basilikaodlingen i köksfönstret på landet och en rejäl rest efter en halv bosarpskyckling kärleksfullt marinerad och långsamt grillad i klotgrillen.

Sagt och gjort. Pasta och grönsaker införskaffades, liksom bacon (denna gång Änglamarks ekologiska).

Fröken Dills pastasallad
Pasta som du gillar, jag tog Strozzapreti
Grillad kyckling (hemgrillad är fantastisk, men affärens är rätt god den också)
Bacon
Pesto (helst hemgjord, den köpta har ofta bismak av konserveringsmedel)
Paprika
Avocado
Tomat
Färsk spenat
Röd lök
Färska champinjoner
2/3 god olivolja och en 1/3 fin rödvinsvinäger
Italiensk salladskrydda
Salt och peppar

Koka pastan efter anvisning på förpackningen. Passa noga så att den inte blir för mjuk. Spola snabbt i kallt vatten och blanda pastan med hälften av peston, olivoljan och vinägern. Smaka av med kryddor och låt gärna stå och dra en stund i kylskåpet.

Knaperstek baconen, finhacka löken, skär grönsaker, champinjoner och kyckling i bitar. Blanda och strössla över baconen. Klicka på mer pesto. Eventuellt kunde man blandat i strimlor av felinosalami också i salladen, eller hade det blivit för mycket? Nej, det hade det inte, salami är toppen i pastasallader!

Hemlagad pastasallad är perfekt i matlådan.

7 kommentarer:

Anna sa...

Låter som en fantastisk god pastasallad! ;-) Och du har också slaktat basilikaodlingen ;-) Ja hemgjord Pesto är mycket mycket godare än glasburkspesto! Kram Anna

Annika sa...

Verkligen perfekt storlek! Med gul/röd lök har man alltid en halv lök liggandes i kylen som man får slänga efter några dagar...

Stefan sa...

Prova gärna rostade solroskärnor istället för pinjenötter till peston. Gjorde själv en laddning igår. Kanon!

Fröken Dill sa...

Anna: Jag gjorde processen kort med basilikaodlingen innan ohyran tog över. Har haft problem med vita flygare i sommarköket. Bättre att börja om på ny kula hemma.
Annika: Vist är de smarta, shalotterna! Det är nästan bara till köttbullar eller mycket mustiga oxkötträtter som jag fortfarande köper gul lök.
Stefan: Rostade solroskärnor låter gott! Jag brukar alternera pinjenötterna med skållad mandel, men den här gången var det pinjenötter i peston. Extrapris-Dillen har nämligen upptäckt att de kostar tio kronor påsen på Ö&B. Prisvärt,
tycker fröken Dill

Stefan sa...

Jag började använda solroskärnor när jag såg att de tog 400 kr kilot för pinje i min närmaste ICA-butik. Det är väl nästan faktor 10 jämfört med solros som är väldigt god den också. Det kan ju ha påverkat att jag hade tre tonåringar hemma just då, varav två grabbar, 14 resp 16, som skyfflade mat med snöskyffel.

Helena sa...

Åh det ser jättegott ut. Vilken fin blogg du har!

Fröken Dill sa...

Varmt välkommen hit, Helena!
Hälsar fröken Dill