söndag 31 januari 2010

Suveräna asiatiska laxbiffar


När jag bloggade om laxwallenbergare i höstas tipsade Emil om Lisas asiatiska laxbiffar. Sedan dess har jag varit sugen på att testa den spännande rätten. I fredags var det dags. Medan vi njöt av vårt fredagsvin rörde J blixtsnabbt ihop smeten och stekte laxbiffarna. Under tiden gjorde jag en sallad med glasnudlar.

Resultatet blev helt makalöst gott! Vi stekte rejält många biffar och de var också jättegoda att äta kalla dagen efter.

Glasnudelsallad

Glasnudlar tillagade enligt instruktion på paketet
Avocado i bitar
Shalottenlök, finstrimlad
Gurka, julienneskuren
Morötter, julienneskruna
Romansallad
Dressing: Smakneutral rapsolja, sweet chilisås, pressad lime, hackad färsk koriander, salt och peppar

Blanda salladen, häll över dressingen och servera till Lisas otroliga biffar. Beroendeframkallande!

Fredagsvinet var Clay station från USA. Det är gjort på druvan viognier och ska fungera till asiatisk mat. Annars brukar halvtorra vita viner rekommenderas till asiatiska rätter. De flesta halvtorra vita viner smakar alltför sliskigt för mig. Jag efterlyser andra vintips som fungerar till asiatiska smaker!

5 kommentarer:

Martina sa...

Det låter verkligen som ett spännande recept!

Unknown sa...

Jag har rätt svårt för lax men det här verkar super!

Frida sa...

Ett recept helt i min smak, måste genast spana in även dina wallenbergare, jag älskar lax!

Anonym sa...

testa riesling!

Kocken sa...

Mmm detta måste prövas!