fredag 29 januari 2010

Fjällstugumat - värmande gulasch



Tyvärr bojkottar J all vintersport, trots att han är en fantastisk utförsåkare, så vi åker inte till någon fjällstuga. Å andra sidan råder denna vinter nästan fjällstugukänsla även i storstaden. Man kan definitivt spänna på sig skidorna hemma vid husknuten och åka nästan vart som helst, så dåligt plogat är det!

Gulash måste vara den mest optimala fjällstugematen. Den blir bara godare av att lagas i förväg och ätas senare. Jag gör en rustik vardagsvariant med köttfärs, igår blev det till och med färdigstekt färs, frysrester från en tacomiddag.

Jag vill ha rött vin i min gulasch och sedan kryddar jag med mortlad kummin och det übergoda söta, rökta paprikapulvret Pimentón de la Vera. Gulasch passar lika bra framför en sprakande brasa som att ta med i en mattermos på vinterutflykten.

Mustig vardagsgulasch (4 port)

2 gula lökar, grovhackade
2 vitlöksklyftor, finhackade
1 burk muttis konserverade tomater
2 röda paprikor, i bitar
250 g köttfärs
6 potatisar, skivade
2 dl rött oekat vin
1 msk dijonsenap
En nypa socker
Kalvfond
Paprikapulver, sött och rökt
Cayennepeppar (lite)
Mortlad kummin
Timjan eller mejram
Salt och svartpeppar
Till servering: bröd och gräddfil

Fräs lök och vitlök och bryn köttfärs i omgångar. Lägg i en gryta med krosstomat, potatis, vin, kalvfond och senap. Koka tills potatisen börjar bli mjuk. Smaka av med kryddorna. Bryn paprikorna lätt på sidan om och tillsätt dessa i grytan vid slutet av kokningen.

Servera med gräddfil och bröd.

10 kommentarer:

Skogseva sa...

Hördududu... Det låter ju riktigt gott! Gulasch är jag emot annars, jag har väl ätit för många dåliga sådana inklusive den eviga gulaschsoppan i backarna. Dock många år sedan så det är nog dags att testa igen och det får bli din variant. Utan kummin men med Pimentón de la Vera!
Tack för tipset.

Martina sa...

Vilka härliga bilder!

Erka Perka sa...

Gulasch ...å så en våffla på det :-). Härliga bilder, härligt recept ... som vanligt.

Lena sa...

Verkar så smaskigt! Godare än min eller nästan lika god som min, ja det är frågan!
Nästa gång ska jag ha paprikor som din!
Ha det bra!

P.S. Underbara vinterbilder!

Anonym sa...

Det finns inget godare så här års och jag äter gärna min i samband med skidåkningen.
Väldigt vacker vinterbild!

Unknown sa...

Finns inget godare än en riktigt god gulasch när det är kallt med en stor klick gräddfil och gott bröd till.

Birgitta Höglund's Mat sa...

Hej Fröken Dill. Härligt att ni kan njuta av en god gulasch även i storstan i år ;)
Har sett på TV att ni har massor med snö. Här på Cypern har det varit rejält kallt också, men nu är våren på väg.

Helena sa...

Låter verkligen gott det här!

I Nadjas kök sa...

Mums va gott denna gulasch låter, bilden är superfin tycker jag - verklgien lyckad

Anna B sa...

Åh vad det är gott med gulasch, riktig vintermat. En ungersk vän till mig har lovat att visa mig sin specialare som kokas över öppen eld. Ser verkligen fram emot det