onsdag 13 januari 2010

Min underbara medhjälpare i köket


För några år sedan tog tog jag bort en lådhurts i köket och installerade en enkel 45 cm diskmaskin på dess plats. Trots att det nu är lite dåligt med utrymme för förvaring var det sååå smart. Jag dyrkar min diskmaskin! Dels sparar man timmar på att slippa diska, dels hålls köket städat eftersom kladdig disk direkt kan ställas in i maskinen.

Efter en fest är det helt underbart att fylla upp maskinen och låta den göra jobbet medan man själv sover. Rent blir det också, gnistrande klara glas, tekulor och gratängformar blir som nya. Dessutom har jag läst att det är mer miljövänligt eftersom diskmaskinen förbrukar mindre energi än vad som går åt vid handdisk.

Till alla er som funderar på att skaffa diskmaskin - gör slag i saken och använd tiden till något roligare än att diska - matblogga t ex!

9 kommentarer:

Stefan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Stefan sa...

Mitt tips är att skaffa två diskmaskiner på en gång, för då slipper man även tömma diskmaskinen till skåpen eftersom det till 90 % är samma grejer som man använder hela tiden. De går liksom bara runt, runt, från bord till diskmaskin till skåp och sen till bord igen.

Det är lika tråkigt att tömma som att diska - nästan iaf.

I mitt nästa liv skall jag ha två diskmaskiner.

Maria sa...

Jag älskar också min diskmaskin!

Red Scream sa...

Hahaha! Ditt tips, Stefan, var ju klockrent! :-)

Annika sa...

Jag har tänkt i samma banor som Stefan. I mitt drömkök (i mitt nästa liv) ska jag ha två diskmaskiner, och en spir med sex plattor och två ugnar. Och en professionell skärmaskin, en sådan där som sitter fast i bänken. Och säkert någa fler saker, som jag inte kommer på just nu ;).

Lena sa...

Är ganska avis! Har en bänkdiskmaskin men det finns bara inte plats! Funderar på att sätta den på tvättmaskinen i badrummet ;)

Ha det bra!
/ Lena

Fröken Dill sa...

Två diskmaskiner, vilken urbra idé. Tyvärr helt omöjlig i mitt lilla kök... Morr. (Å andra sidan har jag pärlspont och ett platsbyggt skåp från 1904!). En sak jag skulle vilja ha, förutom en induktionsspis och en Kitchen Aid (dream on...) är en proffsig hållare/rivkant för plastfolie, sådan de har i mataffärer.
Hälsar fröken Dill

Livet på den mörka sidan sa...

Jag älskar min diskmaskin . I mitt nästa liv ska jag ha ett sådant kök som Per Morberg har .Sådetså.

Helena sa...

Jag älskar också min diskmaskin! I huset jag växte upp i hade vi ingen diskmaskin (hemska barndom ;-) och inte i någon av mina lägenheter heller. Men nu när jag blivit mogen och skaffat hus har jag fått mig en ny älskare i form av min diskmaskin!