lördag 23 januari 2010

Jag är en soppoman


Så här på vintern tycker jag det är gott med en värmande soppa till lunch. Om man kompletterar med grönsaker, kanske en bit bröd och en frukt efteråt blir man absolut mätt. Jag brukar passa på att rensa ur grön- och rotsaker ur kylen och laga ett par matiga soppor på dessa. Det är ju dessutom ett bra sätt att spara pengar. En god topping i soppan är viktigt.

En av veckans luncher var pumpasoppa lagad på samma sätt som min favorit bland morotssoppor (med morot och palsternacka utbytt mot pumpakött). I pumpasoppan klickade jag matyoghurt och sweet chilisås och sedan strösslade jag över färsk koriander. Grönsakstillbehör i form av blomkålsbitar, broccolibuketter och gurkstavar med en liten yoghurtdipp fick komplettera lunchen.

I torsdags var det dags för blomkålssoppa, kokad på blomkålsbasen som blivit över. Soppan toppades med rökt lax. Som komplement fungerade en sallad med stora vita bönor, finhackad rödlök, persilja och en marinad med balsamvinäger, olivolja, salt och peppar.

Till fredagslunch avnjöt jag en rotfruktssoppa som premiärlagades efter ett recept som jag länge har velat prova. Den blev mycket god, med härligt pikant smak av rotselleri och tryffel.

Jag har varit sugen på krutonger ända sedan jag läste Annas inlägg. I frysen hittade jag en liten bit kvarglömt bröd. Denna tinades, skars i bitar som stektes frasiga i en blandning av olivolja och smör. Jag pressade i lite vitlök, saltade, pepprade och blandade ner lite hackad färsk persilja och rosmarin. Om man lägger krutongerna i en lufttät burk håller de sig knapriga.

Blomkålssoppa (4 port)
500 g blomkål, delad i buketter, grovskuren bas
2 shalottenlökar, finhackade
1 msk smör
7 dl kycklingbuljong (hemkokt eller fond+vatten)
2 dl vispgrädde
Salt och peppar

Fräs den hackade löken i smör utan att den tar färg. Häll på buljongen och grädden. Lägg i blomkål. Koka under lock på svag värme 10-20 minuter. Mixa med mixerstav. Koka ytterligare några minuter. Smaka av med salt och peppar. Servera med rökt lax i bitar som topping.


Rotfruktssoppa (4 port)
2 shalottenlökar, finhackade
1 vitlöksklyfta, finhackad
Ca 700 g rotselleri, skalad, skuren i bitar
1 palsternacka, skalad, skuren i bitar
1 fänkål, ansad, skuren i bitar
1 stor potatis, skalad, skuren i bitar
2 msk olivolja
1 msk vit balsamvinäger
1 l grönsaksbuljong
Några droppar tryffelolja
Salt och peppar

Fräs lök och rotsaker i olivoljan. Häll i balsamvinäger och en tredjedel av buljongen. Koka under lock tills alla grönsaker är mjuka. Mixa med mixerstav. Tillsätt resterande buljong. Koka upp. Smaka av med tryffelolja, salt och peppar. Servera soppan med krutonger.

3 kommentarer:

Mamma Mimmi sa...

Rotfruktssoppan måste jag prova - låter både gott och väldigt säsongsrätt just nu. Jag skulle precis som du kunna leva på soppor under den här tiden av året - morots, jordärtsskocks och den gamla härliga ärtsoppan (lagad i lergryta i ugn blir den både busenkel och supergod!). Trevlig helg!

Frida sa...

Jag gillar också att toppa soppan med lite knapriga saker så att man får lite kontrast till den lena soppan. Sen tycker jag att du har himla fina foton också, inte ett spår av vinter och ljusbrist där inte. Jag blir sugen direkt! :)

Fröken Dill sa...

Mimmi, nu blev jag sugen på ärtsoppa. Och det är ju torsdag idag!
Frida, vad kul att du gillar mina foton. Tack för beröm!!! Det är lite svårt att få till bilderna så här års med den usla bristen på ljus, men ibland går det riktigt bra. Fast det är ett himla trixande för att försöka fota i dagsljus. Jag släpar med mig kamera, middagsmaten och rekvisita till kontoret för att pricka in den någorlunda ljusa lunchtimmen...
Hälsar fröken Dill